ДЕЯКІ ОСОБИСТІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПЕДАГОГА ЯК ДЕТЕРМІНАНТА ПОЗИТИВНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ВЗАЄМОДІЇ
Ключові слова:
емоційна стійкість, педагог, учень, педагогічна діяльність, емоційні властивості, емоційна культураАнотація
У статті автор вказує на те, що емоційна культура як особистісна характеристика є одним з найважливіших компонентів педагогічної майстерності та виступає вагомим чинником формування гармонійної особистості учня. Вона характеризується емоційною збудливістю, глибиною переживання емоцій, емоційною ригідністю – лабільністю,емоційною стійкістю, експресивністю, емоційним відгуком. У науковому дослідженні здійснено теоретичний аналіз поняття «емоційна стійкість», проаналізовано емоційні властивості особистості, визначено чинники, які впливають на формування емоційної стійкості педагога. Також наголошує на тому, що емоційна стійкість є складною і багатогранною якістю особистості педагога. Зокрема емоційну стійкість підтримують внутрішні (особистісні) і зовнішні (міжособистісні, соціальна підтримка) ресурси. Головним критерієм емоційної стійкості є ефективність діяльності в емоціогенній ситуації. Оскільки щоденна взаємодія вчителя з учнями характеризується напруженим емоційним станом, то емо-ційна стійкості педагога – це здатність успішно розв’язувати складні та відповідальні завдання в напруженій емоціогенній ситуації. Опираючись на теоретичний аналіз проблеми емоційної стійкості автор статті дане поняття охарактеризовує як інтегративну властивість особистості, яку характеризує взаємодія емоційних, вольових, інтелектуальних і мотиваційних компонентів психічної діяльності особистості, котрі забезпечують оптимальне успішне досягнення мети діяльності в складній емоційній ситуації.
Посилання
Abolin L. M. Psychologic mechanisms of a personal emotional fortitude: monograph / Lev Abolin- Kazanj, 1987. – 262 p.
Difficulties in education: nature, reasons, rehabilitation: manual for social pedagogues and practical psychologists of educational institutions/ edited by Poliakova O. M. – Sumy: university manual, 2009. – 346 p.
Peregonchuk N. V. The problem of emotional fortitude in professional work of pedagogue / N. V. Peregonchuk // The problem of general and pedagogic psychology, v. XII, p. 4. – P. 322–331.
Platonov K. K., Golubiev G. G. Psychology: manual / K. K. Platonov, G. G. Golubiev. – Moscow: High school, 1973. – 247 p.