PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF PROFESSIONAL AND ADMINISTRATIVE SELF-DETERMINATION OF FUTURE MANAGER

Authors

  • S. S. Makarenko

Keywords:

manager, professional self-determination, professional and managerial self-determination, psychological readiness

Abstract

The article deals with the formation of the professional and administrative self-management of the leader in the scientific community. The author analysed the main areas of research and revealed the peculiarity of formation of professional and managerial self-determination of the future leader; the student’s attitude to the profession and his/her self-identifying as an expert manager while studying at a higher educational establishment. The article describes the professional and managerial self-determination as discrete-continual process of identifying an individual with respect to existing society and personally accepted criteria of managerial professionalism.
Professional and managerial self-identification unites generalized understanding of management activity, person and the understanding of the profession. Dynamics of professional self-management is the change in attitude as the subject of administrative activity and the change in attitude of personal criteria.
Professional and managerial self-determination is a persistent psychological education system and has four interrelated components: motivational and semantic, cognitive, reflective and self-regulation.
Besides the article deals with common features of professional self-management, such as establishing the individual managerial aptitudes, individual selection criteria, standards of evaluation of a person as a manager, determination of available managerial qualities, predicting the potential managerial skills, formation of the goals, objectives, plans, reviewing individual criteria and managerial skills assessments.
The author analyses the point at issue and reveals the specific formation of professional and managerial self-identity of a future leader.

References

Дафт Р. Л. Менеджмент: пер. с анг. / Р. Л. Дафт. – СПб.: Питер, 2000. – 832 с.

Джузлл Л. Индустриально-организационная психология: учебник для вузов / Л. Джузлл. – СПб.: Питер, 2001. – С. 624–626.

Дубровина И. В. Психологическая служба образования: научные основания, цели и средства / И. В. Дубровина // Психологическая наука и образования. – 1998. – № 2. – С. 5–7.

Карамушка Л. М. Психологія управління закладами середньої освіти: монографія / Л. М. Карамушка. – К.: Ніка-Центр, 2000. – 332 с.

Ковальчук О. С. Роль психолого-упрвлінських технологій для психологічного забезпечення прийняття управлінських рішень / О. С. Ковальчук // Актуальні проблеми психології. Том 1: Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. – К.: Інститут психології ім. Г. С. Костюка АПН України, 2002, ч. 6. – С. 35–38.

Коломийський Н. Л. Психологія менеджменту в освіті (соціально-психологічний аспект): монографія / Н. Л. Коломийський. – К.: МАУП, 2000. – 286 с.

Основи психолого-управлінського консультування: навч. посібник / за наук. ред. Л. М. Карамушки. – К.: МАУП, 2002. – 136 с.

Панок В. Г. До побудови теоретичних засад української практичної психології / В. Г. Панок // Проблеми розвиваючого навчання: матер. І та ІІ Міжнар. конф.; за ред. академіка С. Д. Максименка. – К., 1997. – С. 344–351.

Панок В. Г. Концепція національної соціально-психологічної служби / В. Г. Панок // Педагогіка і психологія: Вісник АПН України. – 1994. – № 2/3. – С. 17–27.

Рабочая книга практического психолога: пособие для специалистов, работающих с персоналом / под ред. А. А. Бодалева, Х. А. Деркача, Д. Л. Лаптева. – М.: Изд-во Института психотерапии, 2001. – С. 95–97.

Рабочая книга школьного психолога / под ред. И. В. Дубровиной. – М., 1992. – 344 с.

Рубцов В. В. Система психологической поддержки образования / В. В. Рубцов, Л. К. Селявина, С. Б. Малик // Психологическая наука и образование. – 1999. – № 7. – С. 5–8.

Published

2023-04-10