ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТТЯ «АСЕРТИВНІСТЬ» У ПРАЦЯХ ВІТЧИЗНЯНИХ ТА ЗАРУБІЖНИХ НАУКОВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-1-13

Ключові слова:

особистість, асертивність, особистісна властивість, структурні компоненти, адаптивність

Анотація

У статті автор розкриває особливість та різноманіття поглядів та концепцій на природу феномену асертивності. Проведено теоретичний аналіз наукової літератури щодо сутності змісту асертивності як особистісної властивості, що детермінує поведінку особистості в соціумі, її адаптивність та відповідну міжособистісну взаємодію. Констатовано, що у сфері наукових досліджень щодо асертивності в зарубіжній психології виокремлюють два основних підходи. Перший зосереджується на зовнішніх аспектах поведінки, що характеризують успішну особистість, що знаходить своє відображення у працях вчених, таких як Г. Бейер, Д. Джонгвард, В. Каппоні, Т. Новак та Г. Фенстрейхейм. Другий напрямок спрямований на дослідження внутрішнього світу людини та її екзистенційного стану, що є об'єктом робіт таких гуманістичних психологів, як А. Маслоу, Г. Олпорт, К. Роджерс, В. Франкл та Е. Фромм. Автор виокремлює структурні компоненти феномену асертивності, серед яких когнітивно-змістовна, афективна та поведінкова компонента. У статті обґрунтовано, що важливим чинником особистісної асертивності є адаптаційний потенціал. Феномен асертивності детермінує визначену поведінку особистості, яка виявлятиметься у спонтанних реакціях, відповідних ситуації емоціях, умінні говорити відверто про свої бажання та вимоги, здатності висловлюватись та відсутності страху заперечуванню, застосуванні аргументів у розмові, наполегливості на власних думках, володінні стратегіями задоволеності справедливим вимог та вмінні говорити «ні» у відповідних ситуаціях, не порушуючи права інших осіб. Така особистісна властивість розкривається через цілеспрямованість, конструктивність, відповідальність, впевненість в собі, самостійність, рішучість, самоефективність, незалежність, ініціативність, наполегливість, суб’єктивність, емпатійність, вимогливість, рефлексійність тощо.

Посилання

Сердюк Н.М. Асертивна поведінка та почуття впевненості в собі у структурі міжособистісних стосунків підлітків. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/3139/1/Serdyyk.pdf.

Бутузова Л.П. Асертивність особистості як основа становлення безпечної поведінки в підлітковому віці. Проблеми психологічної безпеки: особистість, суспільство, держава. 2010. С. 33–40.

Подоляк Н. Структура асертивності з позиції континуально-ієрархічного підходу. Проблеми гуманітарних наук. Психологія. № 43 (2018). С. 128–140.

Семиченко В.А. Психологія особистості. Київ, 2001. 427 с.

Марчук Л.М. Соціально-психологічні особливості формування асертивної поведінки у професійному становленні майбутніх психологів: дис. … канд. психол. наук : 19.00.05 / Інститут психології імені Г. Костюка Національної академії педагогічних наук України, Київ, 2016. 225 с.

Медведєва С.А. Асертивність майбутніх практичних психологів: досвід вивчення. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики: міжвузівський зб. наук. пр. / ред. кол. : В. П. Бех, К. Ю. Богомаз, Л. Ф. Бурлачук та ін. ; гол. ред. О. Л. Скідін. Одеса: Астропринт, 2008. Вип. 39–40. С. 234–240.

Словник психологічних термінів. URL: https://nuph.edu.ua/slovnik- psihologichnih-terminiv/.

Мойсеєнко В.В. Асертивність як соціально-психологічний механізм вибору стратегій статусної поведінки студентською молоддю: дис. … доктора філософії : 053 Психологія / Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля, Херсон, 2020. 194 с.

Ніколаєв Л.О. Розвиток асертивності підлітків у різних умовах соціалізації: автореф. дис. … канд. псих. наук: 19.00.07. Переяслав-Хмельницький, 2016. 22 с.

Брюховецька О.В. Асертивність як складова професійної толерантності керівників закладів загальної середньої освіти. Вісник післядипломної освіти. Серія «Соціальні та поведінкові науки». Випуск 8(37). 2018. С. 36–50. https://doi.org/10.32405/2522‐9931.

Lazarus R.S. Stress and adaptational outcomes-the problem of confounded measures / R. S. Lazarus, A. DeLongis, S. Folkman, R. Gruen. American Psychologist. 1985. New York, 1984. № 40. P. 770–779.

Чулкова К.О. Аналіз досліджень проблеми асертивної поведінки особистості. Психологічний часопис : збірник наукових праць. 2018. № 1. Вип. 11. С. 38–40.

Ільницька Л.А., Оніщенко І.О. Психологічні особливості асертивності студентів-психологів. Габітус : зб. наукових праць. 2022. Вип. 33. С. 92–97.

Мельничук С. Формування асертивності як умови ефективної комунікації у студентському віці. URL: http://dspace.cuspu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/2990/1/%D0%A4%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20асертивності.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-07-23