ОСНОВНІ НАУКОВІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ ПРОБЛЕМИ УПРАВЛІННЯ ЗАКЛАДОМ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-13Ключові слова:
управління, наукові підходи, концепції управління, особистісно орієнтований підхід, функції управління, технології управління, заклади позашкільної освітиАнотація
У статті авторка розкриває основні наукові підходи до вивчення питання управління закладом позашкільної освіти. Аналізує історичні закономірності концепцій менеджменту. Виокремлює основні чотири моделі управління освітньою установою: економічної ефективності освітньої установи; ефективності педагогічного процесу; гнучкості; релевантності. Авторка характеризує особливості управління закладами позашкільної освіти та розкриває його особливості відносно управління закладами освіти в цілому. Акцентує увагу на компетентності лідера установи. Наголошує, що на сучасному етапі реформування освіти управлінські навички повинні активно входити в практику менеджменту позашкільними освітніми закладами. Серед них: навички бізнесу, глобального мислення, галузеві знання, міжособистісної взаємодії, особистісні навички, технологічна обізнаність. Поки що в закладі позашкільної освіти інтеграція відбувається не у всіх напрямках. Найбільш дієві та використовувані є наступні: міжособистісна взаємодія, особистісні навички, глобальне мислення. ЗПО відрізняються від освітніх закладів тим, що, окрім освітнього процесу, впроваджується активне творче життя, яке притаманне закладам культури. ЗПО – це певна синергія двох напрямків освіти та культури. Тому і розвиток професійного рівня вихованців стрімко розвивається та додає наступні компетентності: креативність, творчий підхід, критичне мислення, збереження культурної та національної спадщини, проєктне мислення. Авторка розкриває форми управління, серед яких більш детально зупиняється на одній із них – «Розумна організація», або «Організація, що розвивається». Наголошує, що вона добре проявилась у деяких закладах освіти, одним із яких є Центр творчості дітей та юнацтва Галичини, що в місті Львові. Ще одним сучасним видом менеджменту, який впроваджується в Україні, є управління закладом освіти в умовах державно-приватного партнерства. Ця форма ефективно працює за кордоном, і Україна зараз переймає цей досвід та залучає бізнес-партнерів до освітнього процесу. Система проста: заклад освіти працює на запит фахівців-практиків. Натомість заклад освіти отримує фінансування.
Посилання
Актуальні проблеми управління закладами освіти в контексті стратегії модернізації освітньої галузі : колективна монографія / за загальною редакцією В.П. Кравця, Г.М. Мешко. Тернопіль : ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. 310 с.
Карамушка Л.М., Дзюба Т.М. Психологія управління конфліктами в організації (на матеріалі діяльності освітніх організацій) : монографія. Полтава, 2009. 268 с.
Карамушка Л.М., Москальов М.В. Психологічні умови підготовки майбутніх менеджерів до управління змінами в організації : монографія. Київ : «Просвіта», 2011. 200 с.
Ковальчук З.Я. Психологічний супровід позашкільної освіти як чинник успішної педагогічної взаємодії. Вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія «Психологічна» / головний редактор Р.І. Благута. Львів : ЛьвДУВС, 2018. Вип. 1. С. 43–52.
Ковальчук З.Я. Соціально-психологічний аналіз поведінки керівника щодо підлеглих (на прикладі освітніх установ). Соціально-правові студії. Львів : ЛьвДУВС, 2018. Випуск 2. С. 64–73.
Мармаза О.І. Історія вчень менеджменту. Основи теорії менеджменту. Харків : ТОВ «Планетапринт», 2015. С. 6–33.
Орбан-Лембрик Л.Е. Основи психології управління : монографія. Івано-Франківськ : Плай, 2002. 426 с.
Пікельна В.С. Управління школою : у 2-х ч. Ч. 2. Xарків : Вид. гр. «Основа», 2004. 112 с.
Управління закладами освіти: теорія, історія, практика : колективна монографія / Н.В. Безлюдна, В.В. Бойченко, О.В. Бялик, М.І. Гагарін та ін. ; за заг. ред. О.Л. Кірдан. Умань : Візаві, 2020. 290 с.
Калініна Л. Освітній менеджмент в умовах змін : навч. посіб. / Л. Калініна, Л. Карамушка, Т. Сорочан, Р. Шиян та ін. ; за заг. ред. В. Олійника, Н. Протасової та ін. Луганськ : СПД Резніков В.С., 2011.
Senge P. Global Journal of Human Resource Management. 2018. November. Vol. 6. № 5. Р. 1–19. Published by European Centre for Research Training and Development UK. https://www.eajournals.org
Drucker P.F. American scientist of Austrian. Vendor : KM-Books, 2020. 240 p.
Peters T.J., Waterman R.H. In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies. Harper & Row, New York, 1982.