ОСНОВНІ КОМПОНЕНТИ СТРУКТУРИ ЕМОЦІЙНОЇ СТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-10Ключові слова:
емоційна стійкість, мотивація, емоції, вольові зусилля, інтелект, професійна діяльністьАнотація
Стаття присвячена вивченню складових структури емоційної стійкості, яка є однією з надзвичайно важливих характеристик особистості, зокрема ефективності професійної діяльності. Володіти ЕС у процесі професійної діяльності означає в умовах постійних змінюваних умов діяльності швидко знаходити рішення в складних ситуаціях і зберегти при цьому витримку та самоконтроль. ЕС в умовах напруженої діяльності опосередковується цілісним процесом саморегуляції за умов єдності когнітивних та фізіологічних проявів. Тому важливим є дослідження основних компонентів ЕС як інтегральної властивості особистості. ЕС виступає важливим інтрапсихічним гарантом та відіграє важливу роль для підтримки психологічного здоров’я особистості як цілісної системи та здатності психіки зберігати високофункціональну активність в умовах епізодичного або систематичного впливу негативних факторів. Зазначено, що в психології дослідники розглядають емоційну стійкість особистості поряд із моральною, вольовою та нервово-психічною стійкістю. Здійснено теоретичний аналіз основних наукових підходів до структури ЕС особистості та її основних компонентів. Важливим є підхід, який ґрунтується на тому, що ЕС розглядають як складне психічне утворення, яке є результатом інтегрування визначених психічних процесів і явищ. Учені виходять із принципу взаємодії емоцій, волі, інтелекту та фізіологічної організації в їхньому відношенні до діяльності. Більшість дослідників розуміє під ЕС інтегративну багатокомпонентну якість особистості, що характеризується певною взаємодією емоційних, вольових, інтелектуальних та мотиваційних складових психічної діяльності індивіда, що забезпечують найбільш оптимально успішне досягнення цілі діяльності в складному емотивному середовищі. Розглянуто особливості емоційного, вольового, мотиваційного та інтелектуального компонентів і їх складових елементів у структурі ЕС. Кожен із них пов’язаний із властивостями нервової системи та проявляється в способах емоційного реагування на навколишнє середовище й особливості поведінки. Наголошено, що емоційний, мотиваційний, інтелектуальний та вольовий компоненти ЕС взаємопов'язані та сукупно утворюють цілісну структуру. Підсистема структури, що включає емоційний компонент, є найсуттєвішою для розвитку ЕС, оскільки емоції впливають на всі її елементи, пронизують усі складові структури.
Посилання
Аршава І.Ф. Аспекти імпліцитної діагностики емоційної стійкості людини : моногр. / І.Ф. Аршава, Е.Л. Носенко. Дніпро : Вид-во ДНУ, 2008. 468 с.
Бочарова С.П., Бандурка А.М., Землянская Е.В. Психологія управління : монографія. Харків, 1998. 464 с.
Дзвоник Г.П. Роль емоційної стійкості в професійному самоздійсненні фахівця. Актуальні проблеми психології. 2016. Том 5. Вип. 16. С. 24–29.
Бучек Л.І. Про дослідження емоційної зрілості студентів вузу. Шляхи вдосконалення професійно-педагогічної підготовки вчителя в умовах перебудови вищої і середньої школи. Ніжин, 1990. Ч. 1. С. 87–88.
Данчєва Т.Д. Теоретичні засади створення концептуальної моделі життєстійкості особистості як основного показника психологічного здоров’я. Актуальні проблеми психології: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. Київ, 2011. Т. 11. Вип. 4. Ч. 1. С. 225–230.
Ґоулман Д. Емоційний інтелект / пер. з англ. С.Л. Гумецької. Харків : Віват, 2018. 512 с.
Ізард К.Е. Психологія емоцій. Харків : Керролл, 1999. 81 с.
Карпенко Є. Сучасні вектори дослідження емоційного інтелекту особистості. Психологія і особистість. 2019. № 1(15). С. 60–72.
Кириленко Т.С. Аналіз емоційного світу особистості: теоретичні положення, прояви та методичні прийоми. Психологія. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціологія. Психологія. Педагогіка. 2007. № 27–28. С. 30–32.
Носенко Е.Л., Коврига Н.В. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції : монографія. Київ : Вища школа, 2003. 126 с.
Оніпко З.С. Дослідження сформованості рівня емоційної стійкості в студентів технічного ВНЗ. Габітус. 2021. Випуск 24. Т. 2. С. 73–77.
Пилипенко К.В. Емоційна стійкість як професійно важлива якість майбутнього психолога-практика. Практична психологія в системі вищої освіти: теорія, результати досліджень, технології : колективна монографія / ред. проф. Н.І. Повʼякель. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2009. С. 137–147.
Семиченко В.А. Психологія емоцій. Київ : Вища школа, 2001. 335 с.
Mayer J., D. Di Paolo M., Salovey P. Perceiving affective content in ambiguous visual stimuli: a component of emotional intelligence. Journal of Personality Assessment. 1990. Vol. 54. № 3, 4. P. 772–781.