ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ПРОЯВУ СКЛАДНИКІВ ЕКЗИСТЕНЦІЇ У ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ВОЄННОГО КОНФЛІКТУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-3Ключові слова:
екзистенція, стрес, кризовий період, рівень стресостійкості, самодистанціювання, самотрансценденція, свобода, відповідальність, здобувачі вищої освітиАнотація
У статті наведено результати емпіричного дослідження складників екзистенції здобувачів вищої освіти залежно від рівня прояву стресу внаслідок впливу життєвих подій різної модальності. У різних груп досліджуваних із середнім (група 2), пороговим (група 3) та високим рівнями стресу (група 4) визначено особливості прояву самодистанціювання, самотранценденції, свободи та відповідальності. З’ясовано, що найвищий рівень прояву середніх показників зафіксовано за шкалою «Самотрансценденції» і відмінності між групами не спостерігається, найнижчий рівень прояву шкали «Самодистанціювання» (проте у групи 2 середній бал серед двох інших найвищий). Середні показники за шкалою «Свобода» (F) у групах 2, 3, 4 вище середнього, проте найбільш виражений у групі 2 і найменш виражений у групі 3. За шкалою «Відповідальність» (V) найвищий рівень її прояву відстежується у групі 2, а у групах 3, 4 показник знижується. Результати кореляційного аналізу у виокремлених підгрупах 2, 3, 4, об’єднаних в одну групу, вказує на наявність таких кореляційних зв’язків: шкала «Самодистанціювання» (SD) має прямі зв’язки зі шкалами «Толерантність», «Прихильність світу», «Цінність Я», «Ступінь самоконтролю», «Удача», «Самостійність», «Стимуляція», «Гедонізм», «Досягнення», а непрямі зв’язки зі шкалами «Негативне минуле» та «Фаталістичне теперішнє»; шкала «Самотрансценденція» (SТ) має прямі зв’язки зі шкалами «Цінність Я», «Удача», «Універсалізм», «Прихильність світу; шкала «Свобода» (F) має прямі зв’язки зі шкалами «Цінність Я», «Ступінь самоконтролю», «Удача», «Самостійність», «Стимуляція», «Гедонізм», «Прихильність світу», «Контрольованість світу», а обернені зв’язки зі шкалами «Негативне минуле» та «Фаталістичне теперішнє», шкала «Відповідальність (V)» має прямі зв’язки зі шкалами «Цінність Я», «Прихильність світу», а обернені зв’язки зі шкалами «Негативне минуле» та «Фаталістичне теперішнє».
Посилання
Сватенкова Т.І. Специфіка впровадження герменевтичного методу у дослідження екзистенційних переживань особистості у ранній юності. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Психологічні науки. № 2 (15). 2015. С. 120–125.
Lаngle A. Personal Existential Analysis. Proceedings of 16th Intern Congress Psychotherapy. Seoul: Korea Academy of Psychotherapy. 1994. Р. 318–335.
Субашкевич І.Р. Формування ціннісно-смислової сфери студентів педагогічних спеціальностей засобами медіапсихологічних технологій : практичний посібник. Львів : Растр-7, 2016. 60 с.
Штепа О.С. Особистісна зрілість: Модель. Опитувальник. Тренінг : монографія. Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2008. 210 c.