ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ В ОЦІНЮВАННІ ЗДОБУВАЧАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ ЯКОСТІ ВИКЛАДАННЯ: ДОСВІД ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-1-4Ключові слова:
оцінювання здобувачами викладачів, психологічні аспекти опитування, якість викладання, система якості освіти.Анотація
Анотація. Стаття присвячена дослідженню ефективності використання результатів оцінювання здобувачами вищої освіти якості викладання. Незалежне опитування студентів є невіддільною частиною процесу забезпечення якості освітніх послуг. Стаття присвячена розгляду психологічних та педагогічних аспектів цього процесу, а також аналізу ефективності використання результатів такого оцінювання. Відображаючи важливість даної теми, стаття має на меті не лише подати аналітичний огляд, а й запропонувати практичні рекомендації для вдосконалення системи оцінювання з метою підвищення якості викладання та освітніх послуг. Одним із ключових аспектів дослідження є розгляд поширених поглядів та уявлень про достовірність оцінювання здобувачами якості викладацької діяльності. Автори звертають увагу на важливий момент: можливу відсутність зв’язку між формально організованим процесом опитування та його практичним використанням. Це нерідко призводить до недовіри до результатів опитування та неефективного використання отриманих даних. Для розв’язання цієї проблеми стаття висвітлює психологічні та педагогічні аспекти опитування, наголошуючи на необхідності зворотного зв’язку, взаєморозуміння між всіма учасниками навчального процесу та врахуванні психологічних особливостей студентів та викладачів. Аналізуючи причини недовіри до результатів опитування, стаття також доповнює свій внесок у розвиток методології оцінювання якості викладання. Підкреслюється важливість побудови безпечного та довірливого освітнього середовища, яке сприяє вільній взаємодії між студентами та педагогами. Пропонуючи рекомендації щодо покращення процесу оцінювання, у статті наголошується увага на потребі враховувати психологічні аспекти під час збору та аналізу даних опитування. Одним з ключових питань є взаємозв’язок між оцінюванням здобувачами освіти та їхніми академічними досягненнями. Стаття проводить дослідження цього зв’язку та висвітлює, як вмотивованість здобувачів освіти може впливати на їхній підхід до навчання та розуміння важливості зворотного зв’язку у педагогічному процесі. У заключній частині статті запропоновані конкретні шляхи використання опитування здобувачів як інструменту комунікації між адміністрацією, викладачами та здобувачами освіти. Підкреслюється важливість збалансованого підходу до оцінювання, де результати слугують не лише засобом вимірювання якості, але й основою для подальшого вдосконалення освітнього процесу. Загальний висновок статті полягає в тому, що ефективність оцінювання здобувачами якості викладання залежить від врахування психологічних та педагогічних аспектів, взаємодії між всіма учасниками освітнього процесу та створення сприятливого навчального середовища. Інтеграція цих аспектів може сприяти покращенню якості вищої освіти.
Посилання
Remmers, Herman H. and George C. Brandenburg. Experimental data on the Purdue rating scale for instructors. Educational Administration and Supervision 13.6 (1927): P. 399–406.
Douglass, H. Rating the teaching effectiveness of college instructors. School and Society (1928), 28, P. 192–197.
Richardson, J. T. E. Instruments for obtaining student feedback: a review of the literature. Assess. Eval. Higher Educ. 30, (2005). P. 387–415. doi: 10.1080/02602930500099193.
Zabaleta, F. The use and misuse of student evaluation of teaching. Teach. Higher Educ. 12, (2007) 55–76. doi: 10.1080/13562510601102131.
Ковтун О., Сидоренко С. Незалежне оцінювання якості освітніх послуг здобувачами вищої освіти. URL: https://dspace.nau.edu.ua/bitstream/NAU/36102/1.2018.
Онлайн опитування студентів у системі забезпечення якості вищої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання : електрон. наук. фах. вид. Електрон. текст. дані. 2018. Т. 68, № 6. С. 235–250. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2415.
Бершадська Ольга. Опитування студентів як інструмент забезпечення якості освіти. Жовтень 29, 2020. URL: https://academiq.org.ua/novyny/opytuvannya-studentiv-yak-instrument-zabezpechennyayakosti- osvity/.
Student Evaluations of Teaching Encourages Poor Teaching and Contributes to Grade Inflation: A Theoretical and Empirical Analysis (2020). URL: https://doi.org/10.1080/01973533.2020.1756817.
Slocombe Tom, Miller Donald, Hite Nancy. A Survey Of Student Perspectives Toward Faculty Evaluations. American Journal of Business Education. July. Volume 4, Number 7. (2011). 51–56. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/268109117.pdf.
Pineda, Pedro, and Isabel Steinhardt. The Debate on student evaluations of teaching: global convergence confronts higher education traditions. Teaching in Higher Education 28.4 (2023): 859–879.