ОСНОВНІ ТИПОЛОГІЧНІ ПАРАМЕТРИ ФЕНОМЕНА ПСИХІЧНОЇ ДЕПРИВАЦІЇ
Ключові слова:
депривація, типи депривації, депривована особистість, ревіталізація, школа-інтернат, сімейна деприваціяАнотація
Розкрито семантику й етимологію поняття «депривація» як поліфундаментального явища, його причинно-наслідкову і структурно-функціональну суть та різновидову диференціацію (сенсорну, сімейну, економічну, екстремальну й ін.). Встановлено негативний вплив депривованого хронотопу на соціопсихореабілітацію обмеженої людини, з’ясовано роль основних соціально-перцептивних чинників під час спілкування в сім’ї та між вихованцями загальноосвітніх навчально-виховних установ інтернатного типу.
Посилання
Бромет Е. Психічне здоров’я дітей, потерпілих внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС: досвід епідеміологічного дослідження / Е. Бромет, Н. Паніна, Г. Карлсон та ін. // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 1998. – № 6. – С. 25–52.
Гошовський Я. Ревіталізація депривованої особистості: концептуальні засади / Я. Гошовський // Ревіталізація психогенези депривованої особистості: монографія / за заг. ред. Я. Гошовського. – Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2015. – С. 10–41.
Гошовський Я. Психологічний аналіз функціонального континууму: депривація-девіація / Я. Гошовський // Актуальні проблеми сучасної психології: зб. матер. конф. / за заг. ред. Я. О. Гошовського, О. Є. Іванашко, Н. К. Вічалковської. – Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2012. – С. 13–20.
Гошовський Я. Харчова депривація в контексті обмеження інтеграційних можливостей людини / Я. Гошовський, Д. Гошовська // Інтеграційні можливості сучасної психології та шляхи її розвитку: матер. наук.-практ. конф. (м. Запоріжжя, 10–12 жовтня 2012 року). – Запоріжжя: ЗНУ, 2012. – С. 15–16.
Кун Д. Основы психологии: все тайны поведения человека / Денис Кун. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2005. – 720 с.
Лангмейер И. Психическая депривация в детском возрасте / И. Лангмейер, З. Матейчек; пер. Г. А. Овсянникова. –1-е рус. изд. – Прага: Авиценум, 1984. – 334 с.
Лишенные родительского попечительства: учеб. пособ. для студ. пед. ин-в / ред.-сост. В. С. Мухина. – М.: Просвещение, 1991. – 223 с.
Фрейре П. Педагогіка пригноблених / Пауло Фрейре. – К.: Юніверс, 2003. – 168 с.
Фурманов И. А. Психологические особенности детей, лишенных родительского попечительства / И. А. Фурманов. – Минск, 1999. – 250 с.
Bowlby J. Child Care and Growth of Love / J. Bowlby. – N .Y.: Penguin Book, 1961. – 250 p.