BASIC TYPES AND TO THE PARAMETR PHENOMENON OF PSYCHICAL DEPRIVATION
Keywords:
deprivation, of type of deprivation, deprived personality, revitalisation, school-boarding-school, domestic deprivationAbstract
Semantics of conceptof «deprivation» is exposed in the article, him reason and result and structurally functional essence and differentiation (sensory, domestic, economic, extreme but other), the negative influencing of deprived is set spatio-temporal on rehabilitation of the deprived of one’s the share child, a role is found out socially social-perseptional factors in the process of intercourse of pupils educational-educate establishments of boarding-school of type. The negative and inhibitory role of deprivation limits on general personality development of family care deprived children is marked out. Family care deprived children, staying in deprivation mode, undergo multiple social and psychological problems and destructions, and their everyday life activity is obscured by different types of development limits, affecting the basic constructs of psychostructure and negatively influence on biodrome self experience of every child. It is outlined, that institutional deprivation is socio-existential fact of the utmost importance, because acquires features of permanent personal crisis and dysfunction and, in fact, is always challenge for normal evolution and ontogenesis of human as psychosocial being. A specific is reflected revitalisation psychological genesis of personality in the conditions of deprivation. Speech goes in the article about the specific of the psychological world of man which experiences negative influence of different types of deprivation through the mode of social isolation, which is used in prisons establishments. Imprisonment, conclusion and serving of punishment, results in a inkulturation person in the original «paradigm of colony», where deviant prevail, aggressive and segregation systems of intercourse, mutual relations. It is marked important value after prison revitalisation personality as humane socialisation.
References
Бромет Е. Психічне здоров’я дітей, потерпілих внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС: досвід епідеміологічного дослідження / Е. Бромет, Н. Паніна, Г. Карлсон та ін. // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. – 1998. – № 6. – С. 25–52.
Гошовський Я. Ревіталізація депривованої особистості: концептуальні засади / Я. Гошовський // Ревіталізація психогенези депривованої особистості: монографія / за заг. ред. Я. Гошовського. – Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2015. – С. 10–41.
Гошовський Я. Психологічний аналіз функціонального континууму: депривація-девіація / Я. Гошовський // Актуальні проблеми сучасної психології: зб. матер. конф. / за заг. ред. Я. О. Гошовського, О. Є. Іванашко, Н. К. Вічалковської. – Луцьк: Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, 2012. – С. 13–20.
Гошовський Я. Харчова депривація в контексті обмеження інтеграційних можливостей людини / Я. Гошовський, Д. Гошовська // Інтеграційні можливості сучасної психології та шляхи її розвитку: матер. наук.-практ. конф. (м. Запоріжжя, 10–12 жовтня 2012 року). – Запоріжжя: ЗНУ, 2012. – С. 15–16.
Кун Д. Основы психологии: все тайны поведения человека / Денис Кун. – СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2005. – 720 с.
Лангмейер И. Психическая депривация в детском возрасте / И. Лангмейер, З. Матейчек; пер. Г. А. Овсянникова. –1-е рус. изд. – Прага: Авиценум, 1984. – 334 с.
Лишенные родительского попечительства: учеб. пособ. для студ. пед. ин-в / ред.-сост. В. С. Мухина. – М.: Просвещение, 1991. – 223 с.
Фрейре П. Педагогіка пригноблених / Пауло Фрейре. – К.: Юніверс, 2003. – 168 с.
Фурманов И. А. Психологические особенности детей, лишенных родительского попечительства / И. А. Фурманов. – Минск, 1999. – 250 с.
Bowlby J. Child Care and Growth of Love / J. Bowlby. – N .Y.: Penguin Book, 1961. – 250 p.