ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ ФАХІВЦІВ РИЗИКОНЕБЕЗПЕЧНИХ ПРОФЕСІЙ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-2-2

Ключові слова:

професійне вигорання, стадії професійного вигорання, фахівці ризиконебезпечних професій, поліцейські, рятувальники, прикордонники

Анотація

У статті проаналізовано особливості професійного вигорання. Встановлено, що синдром професійного вигорання має досить широке коло трактувань, оскільки деякі науковці пов’язують його зі стресом, емоційною напругою, монотонністю чи напруженістю діяльності, професійною дезадаптацією, надмірним захопленням професією, невиправданими очікуваннями у професії, невідповідністю займаній посаді тощо. Проведено аналіз дослідження сучасних науковців щодо професійного вигорання. Так, науковці вважають, що професійне вигорання сприяє виникненню специфічної форми девіації, суїцидальної поведінки, професійної дезадаптації, нарцисичного особистісного розладу, певного виду професійних захворювань, особистісної деструкції. Описано стадії, проаналізовано симптоми та причини виникнення професійного вигорання. З огляду на результати теоретичного аналізу авторами було підібрано блок методик та здійснено ґрунтовне експериментальне дослідження професійного вигорання фахівців ризиконебезпечних професій. До комплексу методик увійшли такі методики: діагностика професійного вигорання (К. Маслач, С. Джексон), оцінка професійної дезадаптації (М. Дмитрова), діагностика життєстійкості (С. Мадді, адаптована Д. Леонтьєвим), диференційована оцінка працездатності (С. Величковської, О. Леонової), особистісний опитувальник «SACS» (С. Хобфола). На основі проведеного дослідження отримано такі результати. Досліджувані фахівці здебільшого демонструють середні та низькі показники професійного вигорання, середні показники професійної дезадаптації, життєстійкість, високі й середні показники працездатності. У стресових ситуаціях досліджувані найчастіше застосовують активні, просоціальні та в деяких випадках асоціальні дії. Факторний аналіз дав змогу встановити, що на формування професійного вигорання значною мірою впливає виснаження, необґрунтований ризик та недооцінювання власних можливостей.

Посилання

Психогігієна професійної діяльності працівників ОВС : навчально-методичний посібник / В.О. Криволапчук, І.О. Моцонелідзе, І.М. Слюсар ; за ред. В.О. Криволапчука. Київ : Державний науково-дослідний інститут МВС України, 2010. 284 с.

Maslach C. Job Burnout: New directions in research and intervention. Current Directions in Psychological Science. 2003. Vol. 12. Iss. 5. P. 189–192.

Greenberg J.S. Comprehensive Stress Management. 14th ed. New York : McGraw-Hill Higher Education, 2016. 480 p.

Study of the Prevalence of Burnout in University Professors in the Period 2005–2020 / I. Fernández-Suárez, M.A. García-González, F. Torrano, G. García-González. Education Research International. 2021. Vol. 2021. Article ID 7810659. DOI: 10.1155/2021/7810659.

Prevalence of burnout in mental health nurses and related factors: a systematic review and meta-analysis / I.M. López-López, J.L. Gómez-Urquiza, G.R. Cañadas, E.I. De la Fuente, L. Albendín-García, G.A. Cañadas-De la Fuente. International Journal of Mental Health Nursing. 2019. Vol. 28. Iss. 5. P. 1035–1044. DOI: 10.1111/inm.12606.

Inocente N.J. Paraíba Valley university teachers occupational stress: Burnout, depression and sleep evaluation. Arquivos de Neuro-Psiquiatria. 2005. Vol. 63. Iss. 2A. P. 367–370.

Sweileh W.M. Research trends and scientific analysis of publications on burnout and compassion fatigue among healthcare providers. Journal of Occupational Medicine and Toxicology. 2020. Vol. 15. Art. 23. DOI: 10.1186/s12995-020-00274-z.

Impact of social support in preventing burnout syndrome in nurses: A systematic review / A. Velando-Soriano, E. Ortega-Campos, J.L. Gómez-Urquiza, L. Ramírez-Baena, E.I. De La Fuente, G.A. Cañadas-De La Fuente. Japan Journal of Nursing Science. 2020. Vol. 17. Iss. 1. Art. e12269. DOI: 10.1111/jjns.12269.

Research of content parameters of the professional self-realization of future fire safety specialists / R. Yaremko, O. Vavryniv, A. Tsiupryk, L. Perelygina, I. Koval. Amazonia Investiga. 2022. Vol. 11. № 53. P. 288–297. DOI: 10.34069/AI/2022.53.05.28.

Bibliometric Analysis of Research Visualizations of Knowledge Aspects on Burnout Among Teachers from 2012 to January 2022 / Z. Allam, M. Asad, N. Ali, A. Malik. DASA’22: The 3rd International Conference on Decision Aid Sciences and Applications, Chiangrai, Thailand, 23–25 March 2022. Piscataway : Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2022. P. 126–131. DOI: 10.1109/DASA54658.2022.9765200.

Sabagh Z., Hall N.C., Saroyan A. Antecedents, correlates and consequences of faculty burnout. Educational Research. 2018. Vol. 60. Iss. 2. P. 131–156. DOI: 10.1080/00131881.2018.1461573.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-10-26