MODEL OF THE IMPLEMENTATION OF PSYCHOLOGICAL SUPPORT FOR EXTRACURRICULAR EDUCATION

Authors

  • Z. Ya. Kovalchuk

Keywords:

extracurricular education, pedagogical interaction, self-determination, personality, self-realization

Abstract

In the article the author reveals the psychological essence of psychological support for extracurricular unregulated creative activity of senior pupils. The specificity of the motivation of the senior pupils’ participation in the work of the group, its influence on the satisfaction of the need for self-determination and self-realization is shown. The proposed program of the literary-dramatic workshop with the elements of students’ psychological training is based on the development of senior pupils’ creative abilities, ability to reflect, self-cognition and implementation of one of the most relevant social and physical needs – the need for self-determination and self-realization. Forms of work on psychological study of students are very active and are introduced through the prism of an individual approach, the choice of individual means of influence and. They are conditionally divided into: psychological and pedagogical (for example, conversations: reproductive, problematic, analytical, disputes, work with artistic texts); psycho-diagnostic (tests, questionnaires, experiments, etc.), psychological and artistic (stage literacy in exercises and etudes, exercises and tasks for the development of imagination and acting vision, work on the role, etc.), psycho-correction (training on the material of adjoining arts, psychological and artistic complex of exercises for self-cognition, self-determination, self-realization in communication and creativity, a method of psychological analysis of life situations). The conducted research makes it possible to find out the psychological factors and conditions of the nature of their interaction in the process of satisfying the needs of high school students in self-determination and self-realization and can serve to determine the model of extracurricular activities that would contribute to self-identification and self-actualization of the senior pupil.

References

Баришева О.І. Психологічні знання в нерегламентованій діяльності старшокласників як засіб запобігання міжособистісним конфліктам // Молодь і проблеми конфлікту в період переходу до демократичного суспільства: тези доповідей міжнар. молодіжної наук.-практ. конф. Чернівці, 1994. С. 269–270.

Коханова О. П. Психологія партнерської взаємодії в освіті: навч.-метод. посібник. К.: Вид-во ПП Щербатих О. В., 2011. 104 с.

Новоженина Е.В. Диалогическая активность субъектов образования на этапе оценки. Известия ВолгГТУ. 2008. Т. 5. С. 153–155.

Рогов Е. И. Психология общения. М.: ИЦ «ВЛАДОС», 2007. 335 с.

Синягин Ю. Признавая значимость собеседника. Воспитание школьников.1997. № 2. С. 15–17.

Столярчук О. А. Професійна самооцінка майбутнього фахівця: теорія і практика: навч.-метод. посібник. К.: Наук. світ, 2010. 103 с.

Шигонська Н. В. Філософський, психологічний, соціологічний та педагогічний аспекти сутності категорії «професійна взаємодія». Вісник Житомирського державного університету. 2008. Вип. 42. С. 160–164.

Published

2023-04-03