РHENOMENON OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN SCIENTIFIC LITERATURE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-7Keywords:
emotions, intelligence, emotional intelligence, emotional competence, cognitive abilities, personal attributes, regulation of emotions, adaptability, structure of emotional intelligenceAbstract
In the article, the author provides a detailed analysis of scientific literature on the problem of emotional intelligence and states that understanding emotions and the ability to manage them is an important factor in the psychological well-being of an individual, his success and adaptability. Argues that emotional intelligence is the ability to perceive and express emotions, to realize and use them, to manage them in such a way as to influence personal growth and adaptability. The analysis of scientific literature confirms that people with a high level of emotional intelligence differentiate well the emotions of others and their own, manage the emotional sphere, which leads to better adaptability and promotes effective interpersonal interaction, stress resistance, self-respect, optimism, self-realization, and positive emotions. Based on the works of scientists, the author claims that emotional intelligence is a construct of a dual nature (a combination of cognitive abilities and personal attributes), includes interpersonal and intrapersonal intelligence, which, in turn, form the corresponding competencies. She singles out the structural components of emotional intelligence: a) perception, assessment and expression of emotions; b) the use of emotions for the effectiveness of thinking; c) understanding and analysis of information embedded in emotions; d) regulation of emotions. On the basis of scientific works, it has been found that emotional intelligence can be developed throughout life through the training of emotional skills and abilities. Attention is focused on the fact that the sensitive stage of the development of the basic foundation for emotional intelligence is the age stage of childhood. Psychological well-being is an important indicator of formed emotional intelligence and indicates the mental health of a person who is satisfied with his life in this case. It is indicated that emotional intelligence is a personal resource that helps to control the inner harmony of the world.
References
Бантишева О.О. Взаємозв’язок емоційного інтелекту зі схильністю осіб юнацького віку до віктимної поведінки. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Серія «Психологічні науки». Вип. 121. Т. 1. Чернігів : ЧНПУ, 2014. № 121. 228 с. С. 25–29.
Гоулман Д. Емоційний інтелект. В-во Vivat. 2018. 512 с.
Зарицька В.В. Соціально-психологічні чинники розвитку емоційного інтелекту. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія», № 2, 2021. С. 19–22.
Ігнатенко Ж.В. Що важливіше для молодої людини: рівень інтелекту IQ або емоційний інтелект EQ? Матеріали Причорноморської наук.-прак. конф. проф.-викл. складу (м. Миколаїв, квітень 2021 р.). Миколаїв : МНАУ, 2021. С. 17–20.
Карпенко Є.В. Психологія емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості : автореф. дис. … докт. психол. наук : 19.00.07. Острог, 2020. 38 с.
Колісник Л.О. Розвиток емоційного інтелекту як чинника запобігання самотності в юнацькому віці : дис. … докт. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2016. 307 с.
Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції : монографія / Е.Л. Носенко, Н.В. Коврига. Київ : [б. в.], 2003. 159 с.
Опанасюк І.В. Психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту старшокласників засобами арт-терапії : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2017. 20 с.
Подоляк Н. Особливості співвідношення адаптивності та емоційного інтелекту. Проблеми гуманітарних наук. Психологія, 2020. № 47, с. 79–89.
Четверик-Бурчак А.Г. Рівень сформованості емоційного інтелекту як предиктор успішності життєдіяльності людини. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (25), Issue 49, 2015. С. 101–104.
Шпак М.М. Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів. Наука і освіта. 2016. № 5. С. 266–270.
Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, University of Texas Medical Branch. 2006. № 18, supl. Рр. 13–25.
Brackett M.A., Rivers S.E., Shiffman S., Lerner N., & Salovey P. Relating emotional abilities to social functioning: A comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 2006. № 91, pp. 780–795.
Frederickson N. Trait emotional intelligence as predictor of socioemotional outcomes in early adolescence / N. Frederickson, K.V. Petrides, E. Simmonds. Personality and individual differences. 2012. № 52. Pp. 323–328.
Petrides K.V. Trait Emotional Intelligence Theory. Industrial and Organizational Psychology. 2010. No. 3, pp. 136–139.
Salovey P. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990. № 9. Pр. 185–211.
Salovey P. Emotional intelligence : Handbook of emotions. 3rd edition / P. Salovey, B.T. Detweiler-Bedell, J.B. Detweiler-Bedell, J.D. Mayer ; M. Lewis, J.M. Haviland-Jones, L. Feldman Barrett, (Eds.). New York : Guilford Press, 2008. Pp. 533–547.
Thorndike E.L. Intelligence and its uses. Harper’s Magazine. 1920. № 140. Pp. 227–235.