YOUNG PEOPLE’S ATTITUDES TOWARDS TRENDS IN FASHION DESIGN DURING THE WAR: CONTEMPORARY TRENDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-3

Keywords:

fashion, self-presentation, self-expression, identification, social influence, imitation, youth

Abstract

A theoretical and empirical analysis of the problem of fashion as a means of self-presentation of the individual was carried out. Attention is focused on the main approaches to the interpretation of fashion and its evolution in the process of social development during the war. The content characteristics of fashion as a socio-psychological phenomenon and its influence on the identification and self-presentation of the individual are characterized. The influence of fashion on self-identification and self-presentation of an individual and their possible consequences are described. The mechanisms of psychological protection and social adaptation of young people in relation to the influence of fashion trends have been clarified.

References

Болотіна Г., Ляшок Н. Дрес-код як частина корпоративної культури організації. Актуальні проблеми економічного і соціального розвитку регіону. 2010. С. 50–53.

Дихнич Л. Феномен моди в соціокультурних процесах ХХ століття : автореф. … дис. канд. іст. наук : 17.00.01. Київ, 2002. 20 с.

Католик Г. Ціннісні орієнтації сучасної «золотої молоді». Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Київ, 2014. Вип. 37. Т. YII. С. 85–96.

Комих Н. Мода як соціальний феномен в сучасному соціокультурному дискурсі. Збірник наукових праць з гуманітарних дисциплін «Славута». 2013. С. 67–75.

Мельник М. Мода в контексті художніх практик XX століття : автореф. … дис. канд. мистецтвозн. : 26.00.01. Київ, 2008. 20 с.

Лебедь О. Феномен моди в контексті сучасного суспільства: теоретичний аналіз. URL: http://sociology.kpi.ua/wp-content/uploads/2015.

Савченко Ю. Мода у молодіжній культурі. 2011. URL: http://sociology.kharkov.ua/docs/magazin/soc_fut/2_2011/06.pdf.

Соловйова В. Сучасна вулична мода – реальність вигадливіша за фантазію. URL: http://smoloskyp.org.ua/-leftmenu-173/2010-12-23-09-23-54/769-2010-12-14-12-45-34.html.

Тканко О. Сучасні концепції дослідження моди. URL: http://do100verno.com/blog/546/4543.

Федоренко Ю. Феномен моди як форма нормативної поведінки особистості. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Соціологія. Психологія. Педагогіка. 2007. Вип. 27–28. С. 100–102.

Шестопалова Ю. Еволюція ідеалу краси в динаміці української моди : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. : 17.00.01. Київ, 2007. 164 с.

Adler Alfred. Understanding Human Nature. Wien,1934. 169 s.

Barnard M. Fashion as Communication. London : Routledge, 1996. 209 s.

Horn M.J. The second skin: An Interdisciplinary Study of Clothing / M.J. Horn, L. Gruel. Boston : Houghton Mifflin Co, 1968. 341 s.

Published

2022-10-26