THE COMBINED SITUATIONAL SYMPTOMOPLEX OF LIFE EXPERIENCE OF TEENAGERS’ AND YOUTHS’ DEVIANT CRISES
Keywords:
combined situative symptomocomplex, symptom, deviant (subnormative) crises, life experiencesAbstract
Тhe problem of contents definition of age deviant (subnormal) crises in the system of teenage and youthful age as a necessary condition of prevention the forming of personal asocial actions. The structure of their combined negative symptomocomplex (virtual perception, obscene verbal stamps, malicious deliberate actions, the maximum benefit, «buy-sell», infantility, criminal ideas, «social debilism») with its own system signs and peculiarities, possible asocial results and potential prospects of their overcoming is established.
References
Актуальні проблеми психології: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості; за ред. С.Д. Максименка, М.В. Папучі. – К., 2010. – Т. 11. – Вип. 3. – Ч. 1. – 510 с.
Актуальні проблеми психології: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості; за ред. С.Д. Максименка, М.В. Папучі. – К., 2011. – Т. 11. – Вип. 4. – Ч. 2. – 387 с.
Бех І.Д. 100 ключів виховного успіху / І.Д. Бех // Шкільний світ: Спецвипуск. – 2009. – № 21–23 (485–487). – 151 с.
Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в освітньому просторі / Василь Григорович Кремень. – [2-е вид.]. – К.: Знання України,
– 520 с.
Никоненко Ю.П. Вплив криз на розвиток особистості в юнацькому віці / Ю.П. Никоненко // Актуальні проблеми психології: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості; за ред. С.Д. Максименка, М.В. Папучі. – К., 2011. – Т. 11. – Вип. 4. – Ч. 2. – С. 108–118.
Поліщук В.М. Криза 13 років: феноменологія, проблеми / Валерій Миколайович Поліщук. – Суми: Університетська книга, 2006. – 168 с.
Поліщук В.М. Криза 13 років як перехідний період від молодшого шкільного до підліткового віку (дівчатка) / В.М. Поліщук // Практична психологія та соціальна робота. – 2011. – № 4. – С. 11–14.