CREATIVITY-INNOVATORY SOCIETY: SOCIOCULTURED CONSEQUENCES AND COMPETITIVENESS OF THE STATE
Keywords:
creativity, innovation, cultural and social environment, informative societyAbstract
Theoretical analysis of the sociocultured phenomena which are generated by the creativity-innovatory society is given in the article. The consequences of the growth of creative processes in society and the role of creativity in forming of competitiveness of the state are examined. Ethics problems, related to the high rates of innovatory growth, are reflected.
References
Голицын Г.А. Информация и творчество: На пути к интегральной культуре / Г.А. Голицын. – М.: Русский мир, 1997. – 304 с.
Любарт Т. Психология креативности / Т. Любарт, К. Муширу, С. Торджман, Ф. Зенасни; пер. с фр. – М.: Когито-Центр, 2009. – 215 с.
Мажуль Л.А. Творчество и феномен «rara avis» в свете информационного анализа: чем отличаются гениальные художники? / Л.А. Мажуль, В.М. Петров // Мир психологии. – 2010. – № 2 (62). – С. 60–70.
Основные современные концепции творчества и одаренности / под ред. Д.Б. Богоявленской. – М.: Молодая гвардия, 1997. – 420 с.
Петров В.М. Математика и социальные процессы (Гиперболические распределения и их применение) / В.М. Петров, А.И. Яблонский. – М.: Знание, 1980. – 64 с.
Творчество: от биологических оснований к социальным и культурным феноменам / под ред. Д.В. Ушакова. – М.: Изд-во «Институт психологии РАН», 2011. – 736 с. (Научные школы ИП РАН).
Харрисон Л. Главная истина либерализма: Как политика может изменить культуру и спасти ее от самой себя / Л. Харрисон. – М.: Новое издательство, 2008. – 282 с.