CONDITIONS TO ENSURE CONTINUITY IN THE WORK OF EDUCATIONAL KINDERGARTENS AND SCHOOLS
Keywords:
continuity, integration, inclusion, dactyl, sign language, willingness to learn, educational institutions of various types (educational, special (compensating type))Abstract
The article suggests results of the research which aims to identify opportunities for improving psychological readiness of children with hearing impaired to studying in educational institutions of various types while ensuring continuity in the organization of pre-school and school educational work. The author used the results of his own research, which was conducted among institutions of compensatory and educational type over the years 2002-2012 in Lviv and other regions of Ukraine.
References
Концепція спеціальної освіти осіб з особливостями психофізичного розвитку в найближчі роки та на перспективу. – К., 2003. – 36 с.
Богуш А. Проблема наступності дошкільної і початкової ланок у навчально-виховному комплексі «Надія» / А. Богуш // Зб. наук. праць: спец. випуск / В. Кузь (гол. ред.) – К.: Наук. світ, 2002. – С.72–75.
Дитина зі світу тиші: на допомогу батькам нечуючої дитини: науково-методичний збірник / уклад. Н. А. Зборовська та ін.; за ред. С. В. Кульбіди. – К.: СПКТБ УТОГ, 2011. – С. 70–93.
Куліш Т. Проблема наступності у роботі дошкільних закладів та початкової школи (за працями Наталії Лубенець) / Т. Куліш. – К.: Рідна школа. – 2004. – № 4. – С. 54–56.
Пантюк Т. Основи корекційної педагогіки: навчальний посібник / Т. Пантюк, О. Невмержицька, М. Пантюк. – 2-ге видання доповнене і перероблене. – Дрогобич: Редакційно-видавничий відділ ДДПУ, 2009. – С.4–52.
Підготовка до школи дітей з особливими потребами в умовах сім’ї / В. І. Бондар, В. І. Берзінь, Л. С. Вавіна та ін.; за ред. В. І. Бондаря, В. В. Засенка. – К.: Наук. світ, 2005. – С. 135–163.
Рєчіцька О. Г. Готовність слабочуючих дошкільників до навчання в школі: навч. посібн. для студ. вищ. навч. закладів / О. Г. Рєчіцька, О. В. Пархаліна. – М.: Гуманіт. вид. центр ВЛАДОС, 2000. – 192 с.