DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE TOLERANCE AS THE SYSTEM CONSTITUENT OF PSYCHOLOGICAL HEALTH OF PRACTICAL PSYCHOLOGIST AND SOCIAL WORKER
Keywords:
communicative tolerance, psychological health, professional competenceAbstract
Communicative tolerance is examined as systemic formative personality factor. It is found out, that tolerance is examined as: the psychological and physio-logical state, psychological firmness, display of intelligent and responsible choice of a man, category that is based on multidimensionalness and variety of human culture, as a condition of interpersonal relations of humans. Communicative tolerance of psychology of practical worker and social worker is examined as individual and psychological property of a person; as ability, readiness to activity, that includes psychological readiness and practical preparedness as a functional constituent. The psychological health of practical psychologist and social worker, level of professional competence depend on communicative tolerance. The obtained empiric data demonstrate meaningful differences in groups between specialists on the indexes of wholesomeness of influence on others (tolerance – intolerance), level of subjective prosperity and higher basic profile in education. The research results testify that the display of communicative tolerance is predefined by the level of both psychological readiness to tolerant co-operation and satisfaction from successful implementation of leading function – grant of help to other man (it appears in setting on the absolute acceptance of personality of other man – client and actualization of reason of support of own psychological prosperity as personalities). It determines the orientation of interpersonal relations in professional activity, its efficiency and experiencing of psychological prosperity by specialists in the profession and own personal competent life in a counterbalance to the specialists with amateurish basic education. There are considerably more expressive signs of intolerant co-operation, more subzero level of psychological prosperity that negatively influences on a general index of psychological health.
References
Асмолов А. Г. Культурно-историческая психология и конструирование миров / А. Г. Асмолов. – М.: Институт практической психологии;
Воронеж: НПО МОДЭК, 1996. – 768 с.
Братусь Б. С. Психологическое и нравственное пространство нормы / Б. С. Братусь // Журн. практикующего психолога. – 1997. – № 3. – С. 6–15.
Васильева Н. Ю. Психологический портрет социального работника / Н. Ю. Васильева // Социальная работа. – 1992. – № 5. – С. 80–83.
Власова О. І. Психологія соціальних здібностей: структура, динаміка, чинники розвитку: монографія / О. І. Власова. – К.: Видавничо-поліграфічний центр «Київський університет», 2005. – 308 с.
Васьківська С. В. Порядки заміщення емоційних переживань та їх використання в консультативній практиці / С. В. Васьківська // Наукові студії із соціальної та політичної психології: збірник статей АПН України, Ін-т соціальної та політичної психології. – К., 2008. – № 20 (23). – С. 20–35.
Гриншпун И. Б. Понятие и содержательные характеристики толерантности (к вопросу о толерантности как психическом явлении) / И. Б. Гриншпун // Толерантное сознание и формирование толерантных отношений (теория и практика): сб. научно-метод. ст.; РАН Моск. психол.-соц. ин-т. – М.–Воронеж: МодЭК, 2002. – С. 31–41.
Долінська Ю. Г. Самоактуалізація особистості майбутнього практичного психолога у процесі професійної підготовки: дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 / Юлія Георгіївна Долінська. – К., 2000. – 170 с.
Завгородня О. В. Проблема психологічного здоров’я: спроба теоретичного аналізу / О. В. Завгородня // Практич. психологія та соціал. робота. – 2007. – № 1. – С. 55–60.
Максименко С. Д. Рефлексiя проблем розвитку в психологiї / С. Д. Максименко // Актуальнi проблеми психологiї: науковi записки Iнституту психологiї iм. Г. С. Костюка АПН України / за ред. академiка С. Д. Максименка. – К.: Нора-Друк, 2001. – Вип. 21. – С. 3–24.
Маркова А. К. Психология профессионализма / А. К. Маркова. – М.: Международный гуманитарный фонд «Знание», 1996. – 312 с.
Маслоу А. Г. Дальние пределы человеческой психики / Абрахам Гарольд Маслоу; пер. с англ. А. М. Татлыбаевой; науч. ред., вступ. ст. и коммент. Н. Н. Акулиной. – СПб.: Евразия, 1999. – 430 c.
Мясищев В. Н. Основные проблемы и современное состояние психологии отношений человека / В. Н. Мясищев // Психологическая наука в СССР. – М., 1960. – Т. 2. – С. 110–125.
Носенко Е. Толерантність до невизначеності як системоутворюючий особистісний чинник творчої обдарованості / Елеонора Носенко, Марина Шаповал // Психологія і суспільство. – 2002. – № 1. – С. 97.
Панок В. Г. Концептуальні підходи до формування особистості практикуючого психолога / В. Г. Панок // Практична психологія та соціальна робота. – 1998. – № 4–5. – С. 4–7.
Поваренков Ю. П. Становление и реализация субъекта труда в процессе профессионализации / Ю. П. Поваренков // Психолого-педагогические исследования субъекта деятельности: сборник научных трудов. – Казань: ЮЛАКС, 2004. – 188 с.
Толерантность и психическое здоровье: методические разработки для студентов всех факультетов и преподавателей / Новосиб. гос. техн. ун-т; составители: Л. В. Меньшикова, С. А. Гурьева. – Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2003. – 29 с.
Тюптя Л. Т. Життєтворчий підхід до соціальної роботи / Л. Т. Тюптя, Д. О. Пузіков // Соціальна робота в Україні: теорія і практика. – 2003. – № 3. – С. 13–19.
Шамионов Р. М. Психология субъективного благополучия личности / Р. М. Шамионов. – Саратов, 2004. – 342 с.
Чепелєва Н. В. Формування професійної компетентності в процесі вузівської підготовки психолога-практика / Н. В. Чепелєва // Актуальні проблеми психології. – К.: Інститут психології АПН України, 1999. – С. 271–279.
Швалб Ю. М. Психологічні аспекти компетентнісного підходу в освіті / Ю. М. Швалб // Вища школа (аналізують науковці). – 2010. – № 1. – С. 31–36.