TRANSFORMATIONAL REFLECTION AS A PART OF THE PROCESS OF CRISIS MANAGEMENT IN PROFESSIONAL FORMATION OF FUTURE PSYCHOLOGISTS
Keywords:
crisis of becoming a professional, psychological crisis management, personal reflection, professional reflectionAbstract
This paper deals with the specifics and peculiarities of certain professional management of future psychologists and their psychological process, analyzes the use in the process of overcoming personal reflection. The role of personal reflection, it is in the process of psychological crisis management in professional formation of studentship. The reflection of professional identity formation is seen as an individual person's ability to select, analyze, evaluate, learn, and realize their potential, personal and professionally important qualities of different aspects of his development as a professional and as a way of keeping his identity, his «I» in complex, active work – professionalism.
Psychological crisis management of professional formation is seen in a constructive problem solving interaction with the individual situation, the nature depending on the logic of the situation and the importance of human life and psychological capabilities of the individual. The overcoming process includes not only a strategy of behavior, but also personal resources (both personal reflection) resources and environment. The most effective psychological crisis management of professional formation includes professional development reflection; training for personal and professional growth; workshops to develop alternative scenarios of professional formation; individual counseling; forecast of desired professional achievements; assembly psychobiographies and professional path of identity formation. The proposed model is a practical support in the psychological crisis management of professional formation using reflective techniques that can be used both for individual and group work with students.
It outlines future directions of work on the issue of crisis management in professional development, which is the development and testing of diagnostic methods and the development of personal reflection and reflective techniques that can vary the amount and quality of coping strategies.
References
Большой психологический словарь. – 4-е изд., расширенное / сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. – М.: АСТ МОСКВА; СПб.: Прайм-Еврознак, 2009. – 811 с.
Варбан Є. О. Особистісна рефлексія як ресурс психологічного подолання / Є. О. Варбан // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г. С. Сковороди. Психологія. – Х.: ХНПУ, 2010. – Вип. 37. – С. 41–51.
Варбан М. Ю. Рефлексія професійного становлення в студентські роки: дис. … канд. психол. наук: 19.00.01 / Марина Юріївна Варбан. – К., 1999. – 171 с.
Варбан М. Ю. Рефлексія професійного становлення в юнацькому віці / М. Ю. Варбан // Практична психологія та соціальна робота. – 1998. – № 6–7. – С. 80–83.
Веремчук А. М. Розвиток професійної рефлексії майбутнього вчителя іноземної мови: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук / А. М. Веремчук. – К., 2009. – 20 с.
Волянюк Н. Ю. Рефлексивність як детермінанта суб’єктності тренера-викладача / Н. Ю. Волянюк // Соціальна психологія. – 2005. – № 2 (10). – C. 114–127.
Гура О. І. Педагогіка вищої школи. Вступ до спеціальності: навчальний посібник / О. І. Гура. – К.: Либідь, 2005. – 224 с.
Демський В. В. Психологічні особливості розвитку професійної рефлексії офіцерів-прикордонників: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.09 «Психологія діяльності в особливих умовах» / Валентин Володимирович Демський. – Хмельницький, 2009. – 20 с.
Зеер Э. Ф. Психология профессий: учебное пособие для студентов вузов. – 5-е изд., перераб. и доп. / Э. Ф. Зеер. – М.: Академический проект: Фонд «Мир», 2008. – 336 с. [Электронный ресурс]: – Режим доступа: http://bookw.narod.ru/zeer.htm
Зеер Э. Ф. Кризисы профессионального становления личности / Эвальд Фридрихович Зеер, Эльвира Эвальдовна Сыманюк // Психологический журнал. – 1997. – № 6. – С. 35–44.
Мащенко Н. І. Соціально-психологічні чинники становлення професійної самосвідомості студентів: автореф. дис. на здоуття наук. ступеня канд. психол. наук / Н. І. Мащенко. – К., 2005. – 18 с.
Пеньковська Н. Рефлексія як об’єкт психологічного аналізу / Н. Пеньковська // Психологія і суспільство. – 2000. – № 2. – С. 66–73.
Пилипенко Н. М. Вплив кризи професійного становлення на саморозвиток особистості / Н. М. Пилипенко. – 2005. – № 2. – С. 116–126.
Сыманюк Э. Э. Психология профессионально обусловленных кризисов / Э. Э. Сыманюк. – М., 2004. – 320 с.
Швидкий В. О. Особливості формування Я-концепції в професійному становленні особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук / В. О. Швидкий. – К., 2007. – 16 с.