SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF ORGANIZATIONAL CULTURE DEVELOPMENT OF LAW ENFORCEMENT AGENCIES UNDER THE CONDITIONS OF CRISIS SOCIETY
Keywords:
organizational culture, law enforcement, professional and psychological preparation, reform, group, corporation, trainingAbstract
The theoretical analysis of the understanding of the concept of «organizational culture» is made and its components in the system of law enforcement agencies are outlined. Convincing understanding of the fact that the development of organizational culture is one of the ways of the actual police reform in the crisis society is demonstrated. The transformation of the society from one social status to another causes the appearance of new phenomena in the economic, social and political spheres. Reforming the law enforcement agencies is in a difficult economic situation of limited financial resources. Additional funds for the rebuilding of the Interior do not stand out and probably in the future will be highlighted. So we need to find the internal capabilities and resources to exercise creativity and develop their own ways to properly police reform.
Research in Psychology suggests that the development of organizational culture and effective professional activity, law enforcement officials important to learn the scientific basis of professional direction and able to creatively apply them. Having the knowledge and professional art worker sets goals for your business and produce a strategy that defines the means to achieve them; adopt appropriate strategies chosen solution, for which he is personally responsible. Therefore, the active implementation of the system of training of professional psychological training offers effective ways to increase the effectiveness of law enforcement and is a fundamentally new form of organizational culture, professionalization and humanization training.
The organizational culture of law enforcement agencies is a unique cultural phenomenon that combines the values, goals, rules and norms of behavior and communication between officers, accepted by all, regardless of titles and positions and aims to provide a proper profession.
References
Балашова Ю. В. Корпоративна культура майбутніх офіцерів-прикордонників: компетентнісний підхід / Ю. В. Балашова // Наукові записки. Серія: Педагогіка. – 2011. – № 4. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: dspace.tnpu.edu.Ua/bitstream/123456789/486/1/Balashova.pdf.
Барко В. І. Психологія управління персоналом органів внутрішніх справ (про активний підхід): монографія / В. І. Барко. – К.: Ніка-Центр, 2003. – 448 с.
Гольев С. А. Развитие корпоративной культуры военной организации в условиях реформы: автореф. дисс. на соискание учен. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.13 / С. А. Гольев; Рос. акад. гос. службы при Президенте РФ. М., 2011. – 25 с.
Мороз Л. І. Теоретичні засади та організація психологічного тренінгу в органах внутрішніх справ: монографія / Людмила Іванівна Мороз. – К.: ПАЛИВОДА А. В., 2005. – 228 с.
Про подальший розвиток служби психологічного забезпечення оперативно-службової діяльності органів внутрішніх справ України: Наказ МВС України від 28.07.2004 р. № 842. – К., 2004.
Савчук Л. Развитие корпоративной культуры в Украине / Л. Савчук, А. Бурлакова // Персонал. – 2005. – № 5. – С. 86–89.
Рытенков С. Этика корпоративных отношений / С. Рытенков // Российское военное обозрение. – 2009. – № 11 (70). – ноябрь.
Ходань О. Л. Структура і сутність корпоративної культури офіцера / О. Л. Ходань // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України: електрон. наук. фах. вид. / голов. ред. Л. М. Романишина. – 2009. – Вип. 2. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/e-joumals/Vnadps/2009_2/09holkko.pdf.
Jaffe P. Organization Theory: tension and change / P. Jaffe. – New York:McGrawhill International Editions, 1996.
Kossen S. The Human Side of Organization / S. Kossen. – New York: Harper Collins College Publishers, 1994.
Martin J. Culture in organization: Three perspectives / J. Martin. – New York: Oxford University Press, 1996.
Robbins Stephens P. Essentials of organizational behavior / Stephens P. Robbins. – Prentice-Hall, Inc. New Jersey, 1994.
Schein Edgar H. Organizational Culture and Leader. – Ship San Francisco / Edgar H. Schein. – 1995.