THE DYNAMICS OF THE FORMATION OF STUDENT’S LEARNING ACTIVITY MOTIVATION
Keywords:
motive, motivation, learning activity, personality, study, activity, level of motivation, factorAbstract
The article deals with the problem of student’s motivation of learning activity. Various levels of its formation depending on the educational activity of the subject, the presence of internal/external motivation are set off by the authors. The content of learning motivation and the structure of its parameters are determined. The features of formation of learning motivation in students’ age are analyzed. Peculiarities of the structure and the development of student’s personality motivational sphere are examined, the characteristics of individual leading learning motifs are determined. Motivation to study is defined as a separate type of motivation, which is included in training activity. A number of parameters of learning motivation study are highlighted; its internal and external characteristics are highlighted. The parameters of the English learning motivation in groups of students with different levels of foreign language study are researched. The level of the English learning motivation is defined and the emphasis of the level of its influence by evaluating the degree of students’ activity in studying this subject is suggested. The article deals with the immediate motives (cognitive – desire for creative research, the process of solving cognitive tasks, self education, focusing on growth, the desire to expand horizons and erudition, to raise the cultural level), the implied motives (social – awareness of the need for education, the prestige of education, a desire to become a full member of the society, responsibility, social identification, position in the group, approval from the teachers; and the motives of achievement – to be better prepared for professional activity and to get a well-paid job). Activity motives are classified as follows: broad social motivations; educational motives; personal; the motives to avoid failures. The classification of motivational orientations is outlined: focusing on the process, on the outcome, on the teacher’s assessment, orientation to avoid failures.
References
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев // Избр. психол. труды: в 2-х т. – Т. 1. – М.: Педагогика, 1980. – С. 16–178.
Асеев В. Г. Возрастная психология / В. Г. Асеев. – Иркутск: Наука, 1989. – 193 с.
Бадмаева Н. Ц. Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей: монография / Н. Ц. Бадмаева. – Улан-Удэ, 2004. – 186 с.
Божович Л. И. Проблема развития мотивационной сферы ребенка / Л. И. Божович // Изучение мотивации детей и подростков. – М.: Педагогика, 1972. – С. 7–44.
Джидарьян И. А. О месте потребностей, эмоций и чувств в мотивации личности / И. А. Джидарьян // Теоретические проблемы психологии личности. – М., 1974. – С. 148–149.
Дзюбко Л. Мотивація навчальної діяльності як психолого-педагогічна проблема / Л. Дзюбко, Л. Гриценюк // Психолінгвістика: зб. наук. праць ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний ун-т ім. Гри-горія Сковороди». – Переяслав-Хмельницький: ПП «СКД», 2009. – С. 33–43.
Дюжева О. А. Педагогические условия формирования учебной мотивации школьников: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 13.00.01 «Общая педагогика, история педагогики образования» / О. А. Дюжева. – Кострома, 2010. – 24 с. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://ksu.edu.ru/index.phpoption=com_content&task=view&id=802 &Itemid=622.
Ильина И. А. Мотивация достижения и индивидуальный стиль деятельности старшеклассников / И. А. Ильина // Ананьевские чтения-2004: материалы научно-практической конференции «Ананьевские чтения-2004» / под ред. Л. А. Цветковой, Г. М. Яковлева. – СПб.: СПбГУ, 2004. – С. 393–394.
Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А. Н. Леонтьев. – М., 1975. – 304 с.
Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М.: Просвещение, 1990. – 192 с.
Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу; пер. с англ. – СПб.: Питер, 2008. – 352 с.
Рогов М. Мотивация учебной и коммерческой деятельности студентов / М. Рогов // Высшее образование в России. – 1998. – № 4. – С. 89–95.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность: в 2 т. / Х. Хекхаузен; пер. с нем. – Т. 1. – М.: Педагогика, 1986. – 408 с.
Rigby C.S. Beyond the intrinsic-extrinsic dichotomy: Self-determination in motivation and learning / C. S. Rigby, E. L. Deci, B. C. Patrick, R. M. Ryan // Motivation and emotion. – 1992. – Vol. 16. – P. 165–185.