THE PROBLEMS OF TEACHING PERSONS WITH MENTAL DISORDERS

Authors

  • R. I. Sybirna
  • A. V. Sybirnyy

Keywords:

mental development, mental disorder, inclusive education, social support, special needs

Abstract

The features of teaching persons with mental disabilities in Ukraine are considered. It is shown that successful teaching of such people, particularly with infringements of intellectual development needs to broadly use methods of correction and rehabilitation methods of inclusive education that facilitates social adaptation and the formation of interests of such type of people. Moreover, the role of social and educational support, based on the normative and legal grounds is of great importance.
Thus, the content of correctional and developmental studies is aimed at solving specific problems caused by peculiarities of mental development of people and exercised through individual subjects and courses.
A significant drawback of modern system of special education is its uniformity, isolation of people with mental and physical disorders in special boarding schools, lack of social and practical orientation of the educational process, lack of individualized and personal orientation of the educational process, low efficiency of correction and developmental studies, insufficient scientific methods for providing educational process of persons with mental disorders. Therefore, Ukraine should actively promote special education for people with mental disorders, which will help meet their specific educational needs. It should be noted that the most important areas of educational work with this contingent is the training of social and life skills, cognitive and motor development and the formation of elementary educational and working skills.

References

Коротенко А. Специфіка юридичного захисту психічно хворих / А. Коротенко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://upa-psychiatry. org.ua/articles/ ZahystPsyhichHvoryh.pdf.

Колупаєва А. А. Діти з особливими потребами та організація їх навчання: навч.-метод. посібник / А. А. Колупаєва. – К.: АТАПОЛ, 2010. – 211 с.

Прядько Л. О. Дидактичні основи навчання дітей з порушеннями інтелектуального розвитку: метод. посібник / Л. О. Прядько, О. О. Фурман. – Суми: РВВ СОІППО, 2015. – С. 137–170.

Лорман Т. Сім стовпів інклюзивної освіти / Т. Лорман // Дефектологія. – 2010. – № 3. – С. 12–18.

Миронова С. Ставлення студентів і педагогів до проблем інклюзивної освіти дітей з порушеннями психофізичного розвитку / С. Миронова // Дефектологія. – 2011. – № 1. – С. 16–22.

Шнайдер В. І. Інклюзивна освіта: теоретико-методологічні, організаційні засади впровадження / В. І. Шнайдер. – К.: Академвидав, 2010. – 288 с.

Ілляшенко Т. Д. Аномальна дитина в школі: навч.-метод. посібник / Т. Д. Іляшенко. – К.: ІСДО, 1995. – 112 с.

Колупаєва А. А. Діти з особливими потребами в загальноосвітньому просторі: початкова ланка. Путівник для педагогів: навч. метод. посібник / А. А. Колупаєва. – К.: «АТАПОЛ», 2010. – С. 172–201.

Сервачак О. Зберігаємо позитив та емоційну рівновагу / О. Сервачак // Психолог. – 2015. – № 11–12 (563–564). – С. 6–8.

Слободянюк Д. П. Взаємозв’язок клініко-психологічних та психо-соціальних чинників в генезі соціальної дезадаптації у молоді / Д. П. Слободянюк // Медицинская психология. – 2015. – Т. 10. – № 1. – С. 26–29.

Слободянюк Д. П. Роль емоційного і соціального інтелекту в ґенезі соціальної дезадаптації у молоді / Д. П. Слободянюк // Медицинская психология. – 2015. – № 2 (38). – Т. 10. – С. 42–48.

Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах: Постанова Кабінету Міністрів від 15 серпня 2011 р. № 872.

Published

2023-04-06