SOCIAL AND PSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE MODEL OF THE PSYCHOLOGICAL SUPPORT OF DEVELOPMENT AND FORMATION OF FUTURE TEACHERS’ PROFESSIONAL IDENTITY

Authors

  • G. M. Lyalyuk

Keywords:

model of psychological support, professional identity, professional reflection, professional thinking, self-cognition, self-determination, self-actualization

Abstract

The article analyzes the social and psychological characteristics of the organization of the model of psychological support of future teachers’ professional identity.The model of psychological support of the formation and development of future teachers’ professional identity in the learning process is an essential part of the individual psychological support during professional training and aims at full implementation of psychosocial personal capacity, satisfaction of the needs of the future teacher in his professional self-actualization. Professional identity – is one of the leading criteria of professional becoming and is a prerequisite for success in professional activity. Model of formation of teacher’s professional identity in the process of university training has three factorial nature and includes subjective or personal, internal factors associated with value-semantic sphere, consciousness, reflexivity, competence, skills, pleasure, creativity; objective, or external factors related to the requirements of professional activity that is carried out in the personality-oriented paradigm acting as a regulatory basis for professional and personal teacher; self determination; objective and subjective factors related to the organization of educational and professional fields.
Model of psychological support of development and formation of future teachers’ professional identity must operate at least at three stages of identity formation and realize the following purposes: 1) update the prospects of professional activity as personal values (sample); 2) assessment of the degree of personal belonging to the educational community through self-identification; 3) awareness of the need for creative, subjective approach to educational activity; 4) formation of students’ readiness for professional pedagogical self development.

References

Кокун О. М. Психологія професійного становлення сучасного фахівця: монографія / О. М. Кокун. – К.: ДП «Інформ.-аналіт. агенство», 2012. – 200 с.

Березина Т. С. Становление профессиональной идентичности педагога / Т. С. Березина // Педагогическое образование и наука. – 2008. – № 7. – С. 24–27.

Лукіянчук А. М. Модель розвитку професійної ідентичності майбутніх педагогів / А. М. Лукіянчук // Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України; за ред. С. Д. Максименка. – Вип. 7. – К., 2010. – С. 370–380.

Глуханюк Н. С. Психология профессионализации педагога: монография / Н. С. Глуханюк; Рос. гос. проф.-пед. ун-т. – 2-е изд., доп. – Екатеринбург: Изд-во РГППУ, 2005. – 260 с.

Жигинас Н. Этапы формирования профессиональной идентичности педагога / Н. Жигинас // Высшее образование в России. – 2007. – № 8. – С. 121–122.

Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: теория, эксперимент, тренинг: учеб. пособие / Л. Б. Шнейдер. – М.; Воронеж, 2004. – С. 354–366.

Павлюк М. М. Розвиток професійної ідентичності педагога як чинник попередження дезадаптації школярів / М. М. Павлюк // Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України; за ред. С. Д. Максименка. – Т. XI. – Ч. 6. – К., 2009. – С. 318–327.

Зеер Э. Ф. Психология профессий: учебное пособие для студентов вузов / Э. Ф. Зеер. – 2 изд., перераб., доп. – М.: Деловая книга, 2003. – 336 с.

Иванова Н. Л. Профессиональная идентичность в социально-психологических исследованиях / Н. Л. Иванова // Вопросы психологии. – 2008. – № 1. – С. 89.

Ложкін Г. Професійна ідентичність в контексті маргінальної поведінки суб’єкта / Г. Ложкін, Н. Волянюк // Соціальна психологія. – 2008. – № 3. – С. 123–130.

Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становлення человека / Ю. П. Поваренков – М.: Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.

Родыгина У. С. Психологические особенности профессиональной идентичности студентов / У. С. Родыгина // Психологическая наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 39–48.

Published

2023-04-05