THE INFLUENCE OF SOCIAL EXPECTATIONS OF YOUTH STUDENTS ON THE EXPERIENCE OF ANXIETY DURING THE COVID-19 PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-2-4Keywords:
COVID-19 pandemic, student youth, social expectations, anxiety experiences, lifestyle, emotional healthAbstract
The article is devoted to the problem of the influence of social expectations on the experience of anxiety during the COVID-19 pandemic. It was established that the psychological health of student youth is influenced by external factors and worsens under the influence of the pandemic. Contradictions of student expectations, which consist in the multifaceted nature of desires and aspirations and the possibilities of their realization, have been determined. It is substantiated that such contradictions lead to students’ anxiety and fears, which affect their self-esteem, attitude towards themselves and relationships with others. Empirically researched the peculiarities of experiencing anxiety among student youth during the COVID-19 pandemic. The connection between the traumatic experience of students and manifestations of fear was established; between the positive experience of the past and the establishment of social contacts; between students’ desire to receive and lifestyle; between the desire to take responsibility for one’s life and understanding the extent of one’s responsibility and influence; it is determined that the more students are motivated to achieve their expectations and set goals, the lower the level of anxiety they experience, because there is no sense of the unknown, which most often causes fear and anxiety. Thus, it was investigated that social expectations of student youth have a direct impact on the experience of anxiety during the COVID-19 pandemic.
References
Артюхова В.В. Особливості психологічного здоров’я курсантів в умовах пандемії СOVID-19. Psychological journal. 2020. № 6(6).
Новикова Л.Б., Акопян А.П., Шарапова К.М. Неврологічні і психічні розлади, асоційовані з COVID-19. Артеріальна гіпертензія. 2020. № 26(3). С. 317–326.
Оцінка стану соматичного та психічного здоров’я студентів вищих учбових закладів при адаптації до учбового процесу / Гончаренко М.С., Пасинок В.Г., Новікова В.Е. та ін. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2006. № 3.
Павленко Г.В. Толерантність до невизначеності як ресурс психологічного благополуччя студентів. Актуальні проблеми психології. Том 7. Вип. 47. 2019.
Попович І.С. Психологія соціальних очікувань особистості: методологія, теорія і практика : навч.- метод. посіб. Херсон : Видавництво ХДУ. 2019.
Циганчук Т.В. Динаміка переживання стресу студентами 1–4 курсів ВНЗ. Збірник наукових праць інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПНУ. Київ : Книга, 2010.
Шевченко А.В. Соціальні очікування у вимірах психологічного благополуччя. XI. Сіверянські соціально-психологічні читання: зб. наук. праць за матеріалами XI Міжнародної наукової онлайн-конференції (м. Чернігів, 27 лист. 2020 р.). Чернігів : НУ «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка, 2020.
Popovych, I., Kononenko, O., Kononenko, A. (2020). Research of the Relationship between Existential Anxiety and the Sense of Personality’s Existence. Revista Inclusiones Vol: 7 num Especial, 41–59.
The research of the mental states of expecting a victory in men minifootball teams Popovych, I., Blynova, O., Bokshan, H., (…), Piletska, L., Berbentsev, V. 2019. Journal of Physical Education and Sport.
Popovych, I., Zhigarenko, I., Losiyevska, O., Dovbenko, S., Kashyrina, Ye., Shevchenko, R. & Piletska, L. (2020). Research of Achievement Motivation’s Impact on the Career Orientations of Future Managers of Organization. Revista Inclusiones, Vol: 7 num Especial, 247–263.
Shevchenko, R., Kaafarani, A., Aliieva, T., Piletska, L., Radul, I., Klepar, M. & Popovych, I. (2020). Features of the Psychoemotional State of Internally Displaced Families from the War. Zone. Revista Inclusiones, Vol: 7 num Especial, 157–169.