ФЕНОМЕН ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В НАУКОВІЙ ЛІТЕРАТУРІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2023-2-7

Ключові слова:

емоції, інтелект, емоційний інтелект, емоційна компетентність, когнітивні здібності, особистісні властивості, регулювання емоцій, адаптивність, структура емоційного інтелекту

Анотація

У статті авторка подає детальний аналіз наукової літератури з проблеми емоційного інтелекту та констатує, що розуміння емоцій та вміння ними керувати є важливим чинником психологічного благополуччя особистості, її успішності та адаптивності. Обґрунтовує, що емоційний інтелект є здатністю сприймати та виражати емоції, усвідомлювати їх та використовувати, керувати ними так, щоб впливати на особистісне зростання та адаптивність. Аналіз наукової літератури підтверджує, що особи з високим рівнем емоційного інтелекту добре диференціюють емоції чужих та власні, управляють емоційною сферою, що зумовлює кращу адаптивність та сприяє ефективній міжособистісній взаємодії, стресостійкості, самоповазі, оптимізму, самореалізації, позитивним емоціям. На основі праць учених авторка стверджує, що емоційний інтелект є конструктом подвійної природи (поєднання когнітивних здібностей та особистісних властивостей), містить у собі міжособистісний та внутрішньоособистісний інтелект, які своєю чергою формують відповідні компетентності. Структурними складниками емоційного інтелекту вона виокремлює: а) сприйняття, оцінку та вираз емоцій; б) застосування емоцій для ефективності мислення; в) розуміння та аналіз інформації, що закладена в емоціях; г) регулювання емоцій. На основі наукових праць з’ясовано, що емоційний інтелект можна розвивати впродовж життя через тренування емоційних навичок та вмінь. Зосереджено увагу на тому, що сенситивним етапом розвитку базової основи для емоційного інтелекту є віковий етап дитинства. Психологічне благополуччя є важливим показником сформованого емоційного інтелекту та свідчить про психічне здоров’я людини, яка в такому випадку є задоволеною своїм життям. Вказано, що емоційний інтелект є особистісним ресурсом, який допомагає контролювати внутрішню гармонію світу.

Посилання

Бантишева О.О. Взаємозв’язок емоційного інтелекту зі схильністю осіб юнацького віку до віктимної поведінки. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка. Серія «Психологічні науки». Вип. 121. Т. 1. Чернігів : ЧНПУ, 2014. № 121. 228 с. С. 25–29.

Гоулман Д. Емоційний інтелект. В-во Vivat. 2018. 512 с.

Зарицька В.В. Соціально-психологічні чинники розвитку емоційного інтелекту. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія», № 2, 2021. С. 19–22.

Ігнатенко Ж.В. Що важливіше для молодої людини: рівень інтелекту IQ або емоційний інтелект EQ? Матеріали Причорноморської наук.-прак. конф. проф.-викл. складу (м. Миколаїв, квітень 2021 р.). Миколаїв : МНАУ, 2021. С. 17–20.

Карпенко Є.В. Психологія емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості : автореф. дис. … докт. психол. наук : 19.00.07. Острог, 2020. 38 с.

Колісник Л.О. Розвиток емоційного інтелекту як чинника запобігання самотності в юнацькому віці : дис. … докт. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2016. 307 с.

Носенко Е.Л. Емоційний інтелект: концептуалізація феномену, основні функції : монографія / Е.Л. Носенко, Н.В. Коврига. Київ : [б. в.], 2003. 159 с.

Опанасюк І.В. Психологічні особливості розвитку емоційного інтелекту старшокласників засобами арт-терапії : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2017. 20 с.

Подоляк Н. Особливості співвідношення адаптивності та емоційного інтелекту. Проблеми гуманітарних наук. Психологія, 2020. № 47, с. 79–89.

Четверик-Бурчак А.Г. Рівень сформованості емоційного інтелекту як предиктор успішності життєдіяльності людини. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III (25), Issue 49, 2015. С. 101–104.

Шпак М.М. Емоційний інтелект як особистісний ресурс забезпечення психологічного благополуччя молодших школярів. Наука і освіта. 2016. № 5. С. 266–270.

Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, University of Texas Medical Branch. 2006. № 18, supl. Рр. 13–25.

Brackett M.A., Rivers S.E., Shiffman S., Lerner N., & Salovey P. Relating emotional abilities to social functioning: A comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 2006. № 91, pp. 780–795.

Frederickson N. Trait emotional intelligence as predictor of socioemotional outcomes in early adolescence / N. Frederickson, K.V. Petrides, E. Simmonds. Personality and individual differences. 2012. № 52. Pp. 323–328.

Petrides K.V. Trait Emotional Intelligence Theory. Industrial and Organizational Psychology. 2010. No. 3, pp. 136–139.

Salovey P. Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality. 1990. № 9. Pр. 185–211.

Salovey P. Emotional intelligence : Handbook of emotions. 3rd edition / P. Salovey, B.T. Detweiler-Bedell, J.B. Detweiler-Bedell, J.D. Mayer ; M. Lewis, J.M. Haviland-Jones, L. Feldman Barrett, (Eds.). New York : Guilford Press, 2008. Pp. 533–547.

Thorndike E.L. Intelligence and its uses. Harper’s Magazine. 1920. № 140. Pp. 227–235.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-27