FASHION AND STYLE AS A MEANS OF COMMUNICATION
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-10Keywords:
fashion psychology, visual communication, style, self-presentation, design of human appearance, psychological functions of clothing, digital fashion, street fashionAbstract
The article reveals the role of fashion and personal style in communicative interaction; the significance of various elements of a person’s appearance design in non-verbal communicative activity is investigated. An analysis of scientific research on the relationship between a person’s appearance and their value orientations, life beliefs, and socio-cultural self-identification is conducted. Fashion and personal style reflect a person’s conscious and unconscious motives, include various aspects of individual self-expression, and act as a means of self-presentation of the individual in various situations throughout life.Modern fashion forms its own socio-cultural and symbolic space, where people interact with the help of a personal image and its individual elements. Fashion reflects the spiritual, socio-economic and technological development of society. The psychological functions of clothing, various elements of appearance are becoming very important for self-realization and communication in a global society. Digital fashion opens up new opportunities for creativity, communication, aesthetic and emotional presentation of one’s image in the online space.Features of appearance design, choice of clothing components and accessories, their specific combination by a person in different situations are of great importance in the perception of communication partners of each other and mutual interpretation of the intentions of the interlocutor. The semantic load of various elements of appearance affects a person’s well-being, perception of their place in society and affects the course of communicative activity in various spheres of life. Social events and our attitude to them to a greater or lesser extent affect fashionable behaviour. Changes in appearance and clothing styles are consciously or unconsciously connected to internal changes that other people also notice. Thus, the style of appearance of a particular person acts as one of the ways of self-disclosure, transmission of identity, social position and emotionally-valuable context of interaction. Visual elements cause a certain emotional reaction, ensure rapid transmission of the message and form a stable lasting impression of the image bearer.
References
Денисюк Ж. З. Візуальна комунікація як феномен масової культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2022. № 2. С. 9–14.
Шостак О., Білик К. Мода як соціально-психологічний феномен. Матеріали конференції Молодіжної наукової ліги, 2020. С. 34–36.
Кущик І. В. Особливості трансформації моди як форми комунікації. Питання культурології. 2022. № 40. С. 233–241.
Керен Д. Твій щасливий одяг: як психологія моди допоможе покращити стиль і життя. Київ : Yakaboo Publishing, 2022. 312 с.
Байдак Т. М., Болотова В. О., Ляшенко Н. О. Соціальні фактори прихильності студентів до моди. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики, 2019. Вип. 8. С. 52–60.
Забора В. А. Феноменологія особистого стилю: роль зачіски, макіяжу та стильових рішень у формуванні ідентичності. Теорія та практика дизайну. Архітектура та будівництво. 2023. Вип. 28. С. 157–164.
Шульман А. Одяг та інші важливі речі. Київ : ArtHuss, 2021. 264 с.
Gruber R., Häfner M. аnd Kachel S. Dressing up social psychology: Empirically investigating the psychological functions of clothing using the example of symbolic protection. British Journal of Social Psy- chology. 2023. № 63. Р. 1–33.
Черевач В. Цифрова мода: основні чинники виникнення та соціокультурне значення. Питання культурології. 2023. № 42. С. 307–315.
Мица В., Домбровська О. Функції одягу та вимоги до якості: від фізичного до цифрового. Herald of Khmelnytskyi National University. Technical Sciences, vol. 347, no. 1, Jan. 2025, pp. 256–262.
Ніколенко К. В. Філософсько-антропрологічне розуміння феномену моди в контексті креативності як складової соціальної реальності. Гілея. 2020. Вип. 158(2). С. 45–48.
Копилова Н. О. Практики street-fashion у сучасній українській культурі. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2023. Вип. 47/2023. С. 74–79.
Лагода О., Лінь Я. Стилізація зовнішності денді як засіб візуальної комунікації в чоловічій моді. Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2023. Вип. 65. Т. 2. С. 60–67.
Квасниця Р. Заангажованість моди політикою та роль політики в моді. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2023. Вип. 50. С. 88–95.
Туск К. Твій стиль. Львів : Видавництво Старого Лева, 2018. 240 с.