THE MEANING OF ADAPTATION AND ITS IMPACT ON THE STUDENT MODEL IN HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS UNDER MARTIAL LAW IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2025-1-9Keywords:
student adaptation, higher education, psychological process, social factors, war, combat actions, learning, social environment, stressAbstract
The article is dedicated to studying the adaptation process of students under martial law in Ukraine.The authors examine how military actions and the crisis situation affect students’ ability to adapt to new conditions of learning and life. In a wartime context, student adaptation involves not only integration into the academic environment but also maintaining emotional stability, overcoming stressful situations, and effectively managing time, especially in the context of online education.The research shows that important aspects of adaptation include psychological support for students, the organization of self-help groups, and access to online resources. It also addresses challenges related to unstable access to learning materials, power outages, and internet connection issues, as well as the need to combine studies with volunteer activities or assisting families. Special attention is given to the social and psychological aspects of adaptation, particularly the importance of support from the teaching staff and creating conditions to maintain motivation for learning. Despite these difficulties, the student community demonstrates considerable resilience and adaptability, actively engaging in social initiatives that contribute not only to preserving the scientific and cultural potential of the country but also to improving the morale of society. The article also emphasizes the importance of support from universities and the government in ensuring successful student adaptation and preserving their potential during wartime.The article also discusses the role of modern technologies in supporting students’ adaptation, particularly the use of digital platforms for learning and communication. Attention is given to methods of organizing online learning that allow students to remain engaged and maintain productivity under restrictions. Furthermore, the possibilities for students to participate in projects aimed at supporting those affected by the war are analyzed, helping them preserve a sense of significance and purpose. The article also offers recommendations for improving conditions for students in wartime, particularly through enhancing psychological support and adaptation programs at the university level.
References
Тимків Л. Психологічна підтримка студентів в освітньому процесі під час війни. Міжнародний проєкт як одна з активних форм підготовки майбутніх соціальних працівників до професійної діяльності. 2022. № 9. С. 222–230.
Поліщук В. М. Соціальна психологія : навчальний посібник. Суми : Університетська книга, 2021. 271 с.
Сурякова М. В., Панфілова Г. Б., Склянська О. В. Соціальна психологія (з основами соціально- психологічного тренінгу) : навчальний посібник. Дніпро : Середняк Т.К., 2021. 150 с.
Чугай О. Ю. Змішане або гібридне навчання як трансформація традиційної освітньої моделі. Новітні освітні технології в контексті євроінтеграції : тези доп. міжнар. наук.-метод. конф., НТУУ КПІ, 14 січня 2015 р. Київ, 2015. С. 154–158.
Атаманчук Н. М. Адаптація студентів-першокурсників до навчання у закладах вищої освіти за допомогою психологічних артпрактик. Проблеми мотивації особистості в сучасному освітньому просторі : колективна монографія / наук. ред. Л. В. Герасименко, В. Ф. Моргун. Кременчук : ПП Щербатих О. В., 2020. С. 110–128.
Бохонкова Ю. О. Соціально-психологічна адаптація першокурсників до умов вищих навчальних закладів : монографія. Луганськ, 2011. 199 c.
Блажівський М.І. Дефініція категорії «адаптація» у сучасній психології. Науковий вісник ЛУВС. Серія «Психологія». 2018. Вип. 2. С. 233–241.
Глівінська О., Мирончук Н. Особливості адаптації студентів перших курсів до навчання у ВНЗ. Професійна підготовка фахівців у системі неперервної освіти : збірник наукових праць. Житомир, 2015. С. 209–215.
Буяльська Т. Б. Теоретичні та практичні аспекти роботи кураторів з адаптації студентів першого курсу в умовах вищого навчального закладу. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2008. № 5. С. 105–112.
Герасимова І. В. Механізми адаптаційних процесів. Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». 2017. Вип. 7. С. 15–24.
Вища школа як соціальний інститут і механізм соціалізації молоді : монографія / М. Михальченко (кер.) та ін. Київ : Педагогічна думка, 2012. 211 с.
Староста В. І. (Не) змішане навчання у вищий школі: погляди учасників освітнього процесу щодо (не) змішування. Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету. 2022. Вип. 12. С. 133–153.
Соціальна психологія : навчальний посібник. 2-е вид., перероб. і доп. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2024. 595 с.
Тітова Т., Крикля К. Психологічний супровід адаптації першокурсників до навчання у виші. Психологія і особистість. 2018. № 1(13). С. 161–170.
Терлецька Л. Г. Психологія і психодіагностика : підручний. Київ : Слово, 2015. 605 c.
Мушкевич М. І. Поняття супроводу у сучасній психологічній науці. Проблеми загальної та педагогічної психології. 2011. Т. XIII. Ч. 1. С. 287–294.
Мазоха І. С. Психологічні особливості навчального стресу студентів. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2015. № 33. С. 107–110.