РSYCHOLOGICAL FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF EMOTIONAL STABILITY AND RESILIENCE: AGE-RELATED ASPECTS OF THE PHENOMENON
DOI:
https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-2-5Keywords:
emotional stability, development of emotional stability, resilience, development of resilience, agerelated aspects of the development of resilience, scientific researchAbstract
The article is devoted to the study of the psychological features of the formation of emotional stability and resilience at different age stages of personality development. The disclosure of this topic contributes to a deeper understanding of the development of emotional stability and resilience taking into account age-related characteristics, which is important for developmental psychology, stress prevention and mental health at the individual and social levels, and will provide a basis for the development of adapted and modern approaches to supporting people in difficult conditions. The authors revealed some differences in the concepts of emotional stability and resilience, which are related phenomena, but differ in their essence and focus. It is emphasized that emotional stability is a person’s ability to maintain a stable emotional state, remain calm and balanced in difficult situations, focused on managing one’s emotions, their control, the ability not to succumb to destructive experiences that arise in stressful conditions, helps a person avoid impulsive reactions, maintaining internal balance even in short-term stressful situations. Emotional stability can be considered as a mental state and an integrative property that includes emotional, volitional, intellectual and motivational aspects of the personality. And resilience is the ability to recover after stressful or traumatic events, transforming negative experiences for the benefit of personal growth. The main differences between the phenomena of emotional stability and resilience are in focus (emotional stability emphasizes the management of emotions, while resilience focuses on the ability to adapt and recover); duration of action (emotional stability is needed for short-term stresses, resilience for long-term trials and crises); components (resilience covers a wider range of personal resources – emotional, cognitive and behavioral, while emotional stability mainly focuses on emotions).
References
Козубовська Н., Товканець Г. Психологічні особливості розвитку стійкості у молоді та підлітків. Психологічні дослідження молоді: теорія і практика. Київ: Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 1999. С. 55–78.
Карамушка Л.М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати: Методичні рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.
Психологія стресу та стресових розладів : навч. посіб. / П86 Уклад. О. Ю. Овчаренко. К. : Університет «Україна», 2023. 266 с.
Потапов С. Проблема резильєнтності в сучасній психології. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна: збірник наукових праць / головний редактор З.Я. Ковальчук. Львів: ЛьвДУВС, 2023. Вип. 2. С. 90–96.
Грішин Е. Резильєнтність особистості: сутність феномену, психодіагностика та засоби розвитку. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Вип. 64. 2021. С. 62–81.
Ann Masten. Ordinary MagicResilience in Development. 2015. URL: Енн Мастен | ЦЕНТР ЖИТТЄВИХ КУРСІВ, ЦЕНТР NIA З ДЕМОГРАФІЇ ТА ЕКОНОМІКИ СТАРІННЯ (umn.edu)
Michael Rutter. Resilience. Some conceptual considerations. 2023. URL: https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781003178699-23/resilience-michael-rutter
Cyrulnik B. Resilience connaissances de base. 2012. URL: Résilience connaissances de base – Boris Cyrulnik, Gérard Jorland – Google книги.
Bonanno G. A. Loss, trauma, and human resilience: have we underestimated the human capacity to thrive after extremely aversive events? American psychologist, 2004. Vol. 59(1). P. 20.
Block J., Kremen A. M. IQ and ego-resiliency: conceptual and empirical connections and separateness. Journal of personality and social psychology. 1996. Vol. 70(2), p. 349.
Werner E. E. Resilience in development. Current directions in psychological science. 1995. Vol. 4(3), pp. 81–84.
Tedeschi R. G., Calhoun L. G. " Posttraumatic growth: conceptual foundations and empirical evidence". Psychological inquiry. 2004. Vol. 15(1), pp. 1–18.
Harter S. The developing self. Child and adolescent development: An advanced course, 2008. pp. 216–262.
Fraustino L. R., Coats K. (Eds.). Mothers in children’s and young adult literature: From the eighteenth century to postfeminism. Univ. Press of Mississippi. 2016.
Supportive Relationships and Active Skill-Building Strengthen the Foundations of Resilience. URL: Supportive Relationships and Active Skill-Building Strengthen the Foundations of Resilience (harvardcenter.wpenginepowered.com)
Кравчук С.Л. Психологічні особливості емоційної лабільності та емоційної стійкості особистості юнацького віку. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць К-ПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. гол. Ред С.Д. Максименко, Л.А.Онуфрієва. Вип. 26. Кам’янець-Подільський, 2014. С. 308–325.
Костюченко О.В., Бриль М.М. Розвиток психологічної резильєнтності особистості як складника здоров’я арттерапевтичними засобами. Вчені записки ТНУ імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. Том 33 (72). № 2. С. 43–51.