FUNDAMENTALS OF PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE FOR FAMILIES RAISING CHILDREN WITH COMPLEX DEVELOPMENTAL DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-1-12

Keywords:

child-parent relations, complex developmental disorders in children, psychological support program

Abstract

In our research, we theoretically studied the foundations of child-parent relationships in families with children who have complex developmental disorders. The main features of these relationships are: a high level of authoritarianism in raising children, infantilization and emotional rejection of children, while children often perceive their position in the family as alienated, feel anxiety related to intra-family relationships. The identified features were taken into account when developing the directions, goals and tasks of the psychocorrective program. The main directions of psychological support for families raising children with complex developmental disorders are: formation of a positive and cohesive image of the family in the child; reducing the level of anxiety of children in intra-family interaction; development of positive self-esteem in parents and children; teaching parents techniques of a non-judgmental and accepting attitude; increasing the level of trust of parents towards children with complex developmental disorders. During the development of a program of psychological support for the optimization of child-parent relations in families with children who have complex developmental disorders, a number of conditions must be taken into account: the most important condition during the planning and organization of psychocorrective work with the families of such children is taking into account the qualitative uniqueness of mental development children and each member of the psychocorrection group; the program for correction of child-parent relations in families with children with complex developmental disorders, aimed at organizing psychological correction in real groups of children and their parents (class, formed group); during the planning of psycho-corrective work, it is envisaged to carry out diagnostic measures to assess the effectiveness of its impact; the proposed program must meet the verification requirements in terms of content and effectiveness.

References

Костенко Т. Теоретичні та методологічні підходи до психологічного супроводу адаптації та реабілітації осіб з інвалідністю по зору. German International Journal of Modern Science. 2021. № 17. С. 54–59.

Царькова О.В., Варіна Г.Б. Системний підхід до психологічної корекції почуття провини у батьків дітей з обмеженими можливостями та функціональними розладами. Інноваційні технології розвитку психологічних ресурсів особистості: колективна монографія. Херсон: Вид-во ФОП Вишемирський В. С., 2019. С. 329–340.

Чухрій І. В. Чинники соціально-психологічної адаптації матерів, які виховують дитину-інваліда. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. 2012. № 9 (11). С. 210–228.

Шевчук В.В. Теоретичні засади дослідження психологічного супроводу батьків, які виховують дітей з комплексними порушеннями розвитку. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Психологія. 2023. № 3 (59). С. 39–44.

Хмизова О.В., Остапенко Н.В. Організація психокорекційної роботи з батьками дітей з особливими потребами як складова цілісного процесу ранньої соціальної реабілітації. Соціальна робота в Україні: теорія і практика науково-методичний журнал. 2011. № 3/4. С. 203–211.

Stainton T., Besser H. The positive impact of children with an intellectual disability on the family. Journal of Intellectual & Developmental Disability. 1998. № 23(1). Р. 56–69.

Кучма Т.В. Емпіричний аналіз факторів стресостійкості батьків дітей з психофізичними порушеннями. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Психологія». 2023. Т. 34 (73). № 2. С. 55–59

Шульженко Д.І. Особливості психологічної роботи з емоційними станами батьків дітей з психофізичними порушеннями раннього віку. Психологічний часопис. 2017. № 9(5). С. 173–180.

Published

2024-07-23