THE PROBLEM OF WILL IN MODERN PSYCHOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2024-1-11

Keywords:

will, volitional regulation, willpower, control over action, self-control, resource approach

Abstract

The purpose of the study is to analyze the main world trends in the study of the problem of will in psychology, the state of the study of will in Ukrainian psychological science, the main questions raised by Ukrainian authors, to highlight problematic issues that require further research. The main problems of the psychological research of the will are highlighted: theoretical proof of the independence of the will as a mental phenomenon, its «indissolution» in motivational, cognitive and affective processes; variety of behavior manifestations that characterize human will; the difficulties of their operationalization in clear empirical criteria, the search for relevant psychodiagnostic indicators of the volitional sphere of the individual. There are three main aspects in understanding the essence of the phenomenon of will: 1) will as a desire and recognition of the right to have this desire (freedom of will, freedom of choice); 2) will as the realization of desire (control over action); 3) will as mastering one's desires, refraining from temptation (self-control). The resource approach is common in self-control studies. In Ukrainian psychology, the problem of will is closely related to the formation of personality and its morality. The following directions have been highlighted in modern research: 1) applied research of volitional and emotional-volitional regulation in various spheres of activity (educational, professional, in the rehabilitation and health maintenance system; 2) the importance of volitional regulation in selfrealization and self-development of the individual; 3) education of strong-willed qualities of the individual by means of physical culture and sports, where the necessary principle is to create a situation of overcoming obstacles; 4) education of willpower in educational activities and the role of willpower of students in achieving academic success.

References

Kuhl J., Beckmann J. Volition and Personality: Action versus state orientation. Gottingen: Hogrefe, 1994. 498 p.

Kuhl J., Beckmann J. Action control: From cognition to behavior. Berlin, Heidelberg: Springer. 2012. 288 p.

Heckhausen H., Gollwitzer P., Weinert F. Jenseits des Rubikon: Der Wille in den Humanwissenschaften. Berlin, Heidelberg: Springer, 1987. 425 p.

Mischel W., Ayduk O. «Willpower» in a cognitive-affective processing system: The dynamics of delay of gratification. In R. F. Baumeister & Vohs K. D. Handbook of self-regulation: Research, Theory, and Applications. New York: Guilford. 2004. Pp. 99–129.

Mischel W., Ayduk O., Berman M.G., Casey B. «Willpower» over the life span: Decomposing selfregulation. Social Cognitive and Affective Neuroscience. 2011. V.6 (2). Pp. 253–256.

Moffitt T.E., Arseneault L., Belsky D., Dickson N., Hancox R. J., Harrington H., Houts R., Poulton R., Roberts B. W., Ross S., Sears M. R., Thomson W. M., Caspi A. A gradient of childhood self-control predicts health,wealth, and public safety. Proceedings of the National Academy of Sciences of USA. 2011.V.108(7). Pp. 2693–2693.

Bridgett D. J., Burt N. M., Edwards E. S., Deater-Deckard K. Intergenerational Transmission of Self-Regulation: A Multidisciplinary Review and Integrative Conceptual Framework. Psychological Bulletin. 2015. V. 141(3). Pp. 602–654.

Baumeister R. F., Bratslavsky E., Muraven M., Tice D.M. Ego depletion: Is the active self a limited resource. Journal of Personality and Social Psychology. 1998. V. 74. Pp. 1252–1265.

Muraven M., Collins R.L., Nienhaus K. Self-control and alcohol restrain: an initial application of the self-control strength model. Psychology of Addictive Behaviors. 2002. V. 16 (2). Pp. 113–120.

Baumeister R. F., Vohs K. D., & Tice D. M. The strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science. 2007. V.16(6). Pp. 351–355.

Baumeister R., Tierney J. Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength. New York: Penguin Press. 2011. 304 p.

Соловйова Л. Наукова спадщина В. Котирло (До 80-річчя з дня народження). Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України. 2011. Том ІV. Психологія розвитку дошкільника. Випуск 7. С. 285–291

Бех І. Д. Від волі до особистості. Київ: Либідь.1995. 36 c.

Полілуєва І. В. Основні підходи до аналізу закономірностей емоційно-вольової регуляції діяльності людини. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2016. Випуск 53. С. 186–194.

Ковтун Н.М. Воля як основа соціальної активності: теоретико-методологічний аналіз. Монографія. Житомир: Видавництво ФОП Євенок О. О. 2014. 292 с.

Гнатюк О.М. Особливості емоційно-вольової регуляції психічних станів у життєдіяльності курсанта ДСНС України. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2013. Випуск 14 (2). С. 69–76.

Луценко К.О. Розвиток емоційно-вольової регуляції підлітків в учбово-дослідницькій діяльності. Дис. канд. психол .н. Кривий Ріг : КДПУ. 2023. 56 с.

Гільман А. Емоційно-вольова саморегуляція у формуванні саногенного мислення студентської молоді. Науковий вісник Миколаївського національного університету ім. В. О. Сухомлинського. 2017. С. 51–55.

Шамлян К. М. Дослідження структури вольової організації особистості методом самооцінки. Проблеми сучасної психології: Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету, Інституту психології НАПН. 2016. Випуск 32. С. 547–557.

Березовська І. В., Сидоренко Н. І.. Особливості вольових проявів майбутніх педагогів. Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. 2009. Випуск 6. С. 65–69.

Чернявська Т. П., Крилюк А.І. Вплив вольових якостей особистості на самореалізацію в майбутньому. Збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції «Тенденції та перспективи розвитку психології та соціальної роботи в сучасному суспільстві». Одеса. 2020. С. 149–153

Лисенко-Гелемб’юк К. Психологічний аналіз процесів вольової регуляції як ознаки свідомості й розкриття особистісного потенціалу. Освітній простір України. 2016. Випуск 8. С. 83–88.

Кирпенко Т. М. Функція волі в процесі саморозвитку особистості. Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. ГС Костюка НАПН України. 2014. Випуск 7. С. 120–127.

Дудник І. О. Формування вольових якостей у студентів у процесі занять фізичною культурою: навчально-методичний посібник. Черкаси: Черкаський національний університет ім. Б. Хмельницького. 2016. 72 с.

Сич Д. Ю. Формування у підлітків готовності до вольових напружень у процесі фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Випуск 5(60). Серія 15. С. 40–42.

Артюшенко А. Потенціал фізичної культури та спорту щодо формування волі та вольових якостей учнів. Наука і техніка сьогодні. 2023. Випуск 13 (27). С. 427–437.

Published

2024-07-23