PROBLEMS OF PROFESSIONAL TRAINING OF PERSONALITY IN CRISIS SOCIETY THROUGH THE PRISM OF ITS REFLECTIVENESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2311-8458/2022-1-4

Keywords:

personality development, crisis, pandemic, reflective activity, professional training

Abstract

The author of the article reveals the content of a person’s reflexive activity during professional training in the conditions of a global pandemic. He notes that such activity is an indisputable condition for optimal formation and development of the individual, as well as self-development during the global pandemic. He notes that there are three components of the structure, from which reflection is formed in the course of overcoming the consequences of social changes and crises, in particular, fixing the level of one’s condition, living conditions; determination of causes; evaluating the effectiveness of one’s own activities, the means used to overcome social changes and crises. The scientific work also examines the functions characteristic of human reflection in the conditions of a pandemic crisis: projective; organizational; communicative, meaningful; motivational; corrective Also, the author dwells on the fact that about five levels of human activity are distinguished, which indicates the understanding of the best practice by the individual, various experience of organizing reflection. With an increase in the level of reflective activity of a person, his productivity during professional training increases, as well as success in overcoming the consequences of personal changes, the implementation of various social technologies becomes more effective and more optimized in the life of a person and in his various social and economic situations.

References

Бандурка О. М. Основи психології і педагогіки : підручник для вищ. навч. закладів МВС України / Національний ун-т внутрішніх справ, 2003. 336 с.

Волкова Н.П., Батраченко І.Г. Формування рефлексії магістрантів педагогіки вищої школи у процесі професійної підготовки. Вісник дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки, 2015. № 1(9). С. 94–101.

Ковальчук З.Я. Особистісна рефлексія в умовах постійних соціальних змін. Соціально-правові студії: науково-аналітичний журнал / гол. ред. О. Балинська. Львів : ЛьвДУВС, 2021. Вип. 4. С. 177–183.

Кононко, О. Л. Соціально-емоційний розвиток особистості. Київ : Освіта, 1998. 255 с.

Лосієвська О.Г. Тренінг інтелектуальної, особистісної та соціальної рефлексії як засіб профілактики суїцидальних тенденцій у підлітків. Теоретичні і прикладні проблеми психології : зб. наук. пр. Луганськ : Видавництво СНУ ім. В.Даля, 2005. № 3(11). С. 167–172.

Михальченко Н.В. Модель патріотичної рефлексії особистості. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки : зб. наук. пр. Вип. 2.12(103). 2012. С. 124–128. URL: http://mdu.edu.ua/spaw2/uploads/files/25_20.pdf.

Найдьонова Л.М. Групова рефлексія як механізм реконструкції соціальних настановлень : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.05 ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т психології ім. Г.С. Костюка. Київ, 2014. 246 с.

Найдьонова Л. «Як працює рефлексія?», або Дискурсивні функції рефлексивного капіталу. Науковий журнал «Психологічні перспективи». Спеціальний випуск «Психологія професійної діяльності працівників соціальної сфери». 2012. С. 167–174.

Носко Л.А. Методологія поняття рефлексії як психолого-педагогічної категорії. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Вип. 28. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2015. С. 354–364. URL: http://problemps.kpnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/58/2016/03/28-31.pdf.

Ярош Н.С. Вплив саногенної рефлексії на стрес-долаючу поведінку особистості. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / За ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Вип. 34. Кам’янецьПодільський : Аксіома, 2016. С. 651–662.

Published

2022-10-26