FORMING PROFESSIONAL CONSCIOUSNESS AS A CONDITION OF THE PROFESSIONAL BECOMING

Authors

  • І. Galyan

Keywords:

professional self-consciousness, self-knowledge, actual self-evaluation, retrospective self-evaluation, potential self-evaluation, selfactualization, self-regulation.

Abstract

The article deals with the problems of the professional selfconsciousness development. Professional self-consciousness is an essential psychological condition of the efficiency of the process of a future teacher professional formation. The positive influence of the active and systematic professional self-consciousness which is directed to forming adequate imagination about oneself as a subject of the future pedagogical activity is underlined.

References

Боришевський М.Й. Психологічні механізми розвитку особистості / М.Й. Боришевський // Педагогіка і психологія. – 1996. – № 3. – С. 26–33.

Исаев Е.И. Становление и развитие профессионального сознания будущих педагогов / Е.И. Исаев, С.Г. Косарецкий, В.И. Слободчиков // Вопросы психологии. – 2000. – № 3. – С. 57–66.

Козиев В.Н. Психологический анализ профессионального самосознания учителя: автореф. дисс. на соискание ученой степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая и возрастная психология» / В.Н. Козиев. – Л., 1980. – 21 с.

Кузьмина Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н.В. Кузьмина. – М.: Высшая школа, 1990. – 119 с.

Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М.: Междунар. гуманит. фонд «Знание», 1996. – С. 150–151.

Маркова А.К. Психология труда учителя / А.К. Маркова. – М.: Просвещение, 1993. – 190 с.

Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности / В.С. Мерлин. – М.: Педагогика, 1986. – 226 с.

Метельский Г.И. Психологические особенности гностической деятельности учителя / Г.И. Метельский. – Л.: ЛГУ, 1979. – 109 с.

Митина Л.М. Психология профессионального развития учителя / Л.М. Митина. – М.: Флинта, 1998. – 200 с.

Рубинштейн С.Л. Бытие и сознание. Человек и мир / С.Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2003. – 512 с.

Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии / И.И. Чеснокова. – М.: Наука, 1977. – 144 с.

Шадриков В.Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности / В.Д. Шадриков. – М.: Наука, 1982. – 185 с.

Шадриков В.Д. Психологический анализ деятельности как системы / В.Д. Шадриков // Психол. журнал. – 1980. – Т. 1. –№ 3. – С. 33–46.

Шавир П.А. Психологический анализ профессионального самоопределения в ранней юности / П.А. Шавир. – М.: Педагогика, 1981. – 96 с.

Published

2023-03-16