TRENDS OF SOCIOMORAL DEVELOPMENT OF PERSONALITY

Authors

  • O.I. Halyan

Keywords:

upbringing, educative technology, personal development, stages of moral development, phases of moral development, external and internal manifestation of morality, sociomorality of personality

Abstract

The multidimensionality of education process and related issues of educational technologies development are revealed. The necessity to take into consideration in this process the peculiarities of personal and moral development of pupils are accentuated. The approaches to understanding the phases and stages of moral development of personality in ontogenesis are analyzed. Some disparity between the sequence of the rise of morality phases offered by scientists and real peculiarities of moral consciousness development of personality (in particular the return to lower phases of development) are indicated.

References

Балл Г.О. Актуальні методологічні питання дослідження моралі і моральної поведінки / Г.О. Балл // Соціальна психологія. Спецвипуск. – 2007. – Вересень [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.politik.org.ua.

Бех І.Д. Наукові засади створення особистісно орієнтованих виховних технологій / І.Д. Бех // Початкова школа. – 1997. – № 9. – С. 4–8.

Джиббс Д. Моральная зрелость: диагностика развития социоморальной рефлексии / Д. Джиббс, К. Бесинджер, Д. Фуллер // Развитие личности. – 1998. – № 2. – С. 109–126.

Карпенчук Г.С. Теорія і методика виховання: навч. посібник / Г.С. Карпенчук. – К.: Вища шк., 1997. – 304 с.

Платонов К.К. Структура и развитие личности / К.К. Платонов. – М.: Наука, 1986. – С. 420.

Психологічні особливості ефективності виховних технологій: монографія /за ред. М. Савчина. – Дрогобич: Коло, 2005. – 184 с.

Психологія самоактивності учнів у виховному процесі / за заг. ред. М.Й. Боришевського. – К.: ІЗИН, 1998. – 192 с.

Фельдштейн Д.И. Психологические закономерности социального развития личности в онтогенезе / Д.И. Фельдштейн // Вопросы психологии. – 1985. – № 6. – С. 26–37.

Яценко Т.С. Активная соціально-психологическая подготовка учителя к общению с учащимися / Т.С. Яценко. – К.: Освіта, 1993. – 208 с.

Erikson E.H. Identity. Youth and Crisis / E.H. Erikson. – New York, 1968. – 336 p.

Piaget J. The moral judgment of the child / J. Piaget. – New York: Free Press, 1932. – P. 55, 60, 66–67.

Published

2023-04-14