THE DOMINATING PSYCHO-PEDAGOGICAL FACTORS OF THE FIRST YEAR STUDENTS’ ADAPTATION TO LEARNING PROCESS IN HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS
Keywords:
students adaptation, psycho-pedagogical factors of adjustment, factors, criteria and indicators of adaptationAbstract
An empirical study of the dominant psychological and educational factors of the first year students’ adaptation to the teaching process at the higher educational establishments is carried out. The results of correlative, comparative and factor analysis of the ecquired empirical data are presented. Recommendations for the formation of first year students’ psycho-pedagogical support are layed down in this article.
References
Гура С.А. Організаційно педагогічні умови адаптації майбутніх інженерів-педагогів: дис. … наук. ступеня канд. педагог. наук: спец.
00.04 «Теорія і методика професійної Освіти / С.А. Гура; Харківський державний університет ім. Г.С. Сковороди. – Харків, 2004. – 24 с.
Гущина Е. В. Психологические особенности эмоциональных состояний студентов на этапе адаптации к ВУЗу / Е. В. Гущина // Научная мысль Кавказа. Северокавказский научный центр Высшей школы. Спецвыпуск 8. – 2006. – С. 84–87.
Жигайло Н. Психологічні проблеми адаптації студентів-першокурсників і шляхи їх вирішення / Н. Жигайло // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2004. – № 4. – С. 107–112.
Редько Л.Л. Психолого-педагогическая поддержка адаптации студентов-первокурсников в вузе: учебное пособие / Л.Л. Редько, Ю.А. Лобейко. – Москва: Илекса, 2008. – 296 с.
Смирнов С.Д. Индивидуальности студента и преподавателя как факторы построения эффективного учебно-воспитательного процесса / С. Д. Смирнов // Вестн. Моск. Ун-та. Сер. 20. Педагогическое образование. – 2008. – № 3. – С. 57–62.