PSYCHOLOGICAL FEATURES OF SELFACTUALIZATION OF FUTURE TEACHERS IN THE PROCESS OF EDUCATIONAL-PROFESSIONAL ACTIVITY
Keywords:
reason, motivation, dynamics of selfactualization, maintenance of selfactualization, structure of selfactualization, factor analysisAbstract
Essence and structure of selfactualization of future teachers is analysed. Its dynamics is reflected in the process of educational-professional activity. Aspiration of students to become «from within the directed personality» which would own internal support and follow internal principles and motivation is established.
References
Маслоу А. Самоактуализация. Психология личности / А. Маслоу. – М., 1982. – 348 с.
Маслоу А. Мотивация и личность. 3-е изд. / А. Маслоу. – СПб.: Питер, 2003. – 352 с.
Никитенко П. Д. Взаимосв’язь социальных представлений о зависимости и самоактуализации личности студента / П. Д. Никитенко // Новая серия. Акмеология образования. Психология развития. 2010. – Т. 3. – № 4. – С. 32–37.
Самаль Е. В. Влияние учебно-воспитательного процесса на личностную самоактуализацию педагога и студента / Е. В. Самаль // Человек. Цивилизация. Культура: тез. докл. 10-я межвуз. научн.-теорет. конф. / Ред. совет: А. Н. Алпеев и др. – Мн.: ЗАО «Веды», 2005. – С. 301–307.
Селезнева Е. В. Самоактуализация как интегративная личностная компетентность / Е. В. Селезнева // Мир психологи. 2011. – № 1. – С. 179–192.
Стебакова Д. А. Целостность личности как условие процесса самоактуализации / Д. А. Стебакова // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки., Изд-во: МГУ. – № 2, 2007 – С. 114–118.
Maslow A. H. Motivation and Personality. New York: Harper & Bros., 1954.