PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF PROFESSIONAL IDENTITY OF THE FUTURE SUBJECTS OF LABOUR

Authors

  • O. A. Mateyuk

Keywords:

future subjects of labour, identity, professional identity, structure, stages of formation

Abstract

Grounding on the analysis of different scientific views and approaches concerning such a psychological phenomenon as a professional identity of future subject of labour the author made an attempt to substantiate theoretically its essence; to distinguish
structural components and the key factors influencing its formation; to determine the psychological characteristics of their leading activity and professional identity. It is proved that the development of professional identity of the future subjects of
labour at higher educational establishment is formed in the course of gaining knowledge, their interiorization, and practice-oriented activity, the application of active learning methods for learning profession, as well as in the introduction to the educational
process the cycle of classes directly developing a professional identity.
The differences in psychological peculiarities of the leading activity of future subject of labour belonging to different levels of professional identity are statistically proven.

References

Шнейдер Л. Б. Экспериментальное изучение профессиональной идентичности / Л. Б. Шнейдер. – М.: Принт, 2000. – 128 с.

Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального становлення человека / Ю. П. Поваренков. – М.: Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.

Зеер Э. Ф. Психология профессионального самоопределения в ранней юности: учеб. пособие для вузов / Э. Ф. Зеер, О. А. Рудей; ред. Д. И. Фельдштейн. – М.: МПСИ; Воронеж: МОДЭК, 2008. – 256 с.

Иванова Н. Л. Профессиональная идентичность и профессиональное пространство / Н. Л. Иванова, Е. В. Конева // Мир психологии. – 2004. – № 2. – С. 148–156.

Ложкін Г. Професійна ідентичність в контексті маргінальної поведінки суб’єкта / Г. Ложкін, Н. Волянюк // Соціальна психологія. – 2008. – № 3. – С. 123–130.

Ермолаева Е. П. Психология социальной реализации профессионала / Е. П. Ермолаева. – М.: Институт психологии РАН, 2008. – С. 23–85.

Климов Е. А. Психология профессионала / Е. А. Климов. – М.: ИПП, 1996. – С. 266–275.

Остапенко І. В. Аналіз особливостей професійної ідентифікації як типу особистісної активності / І. В. Остапенко // Українська психологія: сучасний потенціал: матеріали Четвертих Костюківських читань (25 вересня 1996 р.). – В 3-х томах. – К.: ДОК-К, 1996. – Т. ІІ. – С. 294–299.

Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный поход / А. А. Вербицкий – М.: Высшая школа, 1991. – 207 с.

Родыгина У. С. Психологические особенности профессиональной идентичности студентов / У. С. Родыгина // Психологическая наука и образование. – 2007. – № 4. – С. 39–48.

Кузьміна І. Професійна ідентичність майбутніх фахівців / І. Кузьміна. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2012-1/06-psy-Kuzmina.pdf

Карпов А. В. Рефлексивность как психическое свойство и методика ее діагностики / А. В. Карпов // Психологический журнал. – 2003. – № 5. – С. 45–57.

Каташев В. Г. Педагогика высшей школы: учебное пособие / В. Г. Каташев, Л. И. Соломко, Г. У. Матушанский; под ред. В. Г. Каташева. – Казань: Изд-во Казанскогогос. техн. ун-та, 2002. – 395 с.

Родыгина У. С. Диагностика профессиональной идентичности студентов-психологов / У. С. Родыгина // Современные технологии и активне методы обучения в вузе как условие підготовки специалиста: Материалы IV межрегиональной межвузовской научно-методической конференции. – Киров: Изд-во Кировского филиала МГЭИ, 2006. – С. 45–50.

Эриксон Э. Г. Идентичность: юность и кризис / Эрик Эриксон; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. – М.: Прогресс, 1996. – С. 28.

Marcia J. E. Development and validation of ego-identitystatus/J. E. Marcia // Journal of Personality and Social Psychology. – 1975. – Vol. 3. –

P. 551–558.

Waterman A. S. Identityin adolescence: Processesand contents / A. S. Waterman. – SanFrancisco L.: JosseyBass, 1985. – P. 61–77.

Published

2023-04-10