THE PSYCHOLOGICAL FEATURES OF DESTRUCTIVE EFFECT OF THE FAMILY ON THE CHILD’S SOCIALIZATION
Keywords:
family, family’s problems, family upbringing, family strain, upbringing, the child, the child’s psychosocial development, socialization, disharmonious upbringing typesAbstract
This article presents a detailed analysis of the characteristics of child’s socialization under the influence of the family. The families that have a negative impact to socialization of the child include families where the parents are alcoholics, are drug addicts, leading an immoral life, in conflict toward the moral and legal norms of society, families of persistent conflicts between parents, parents and children, single-parent family, family who regularly assumed serious mistakes, failures in upbringing because of low level pedagogical culture of parents. On violation of the child’s socialization affects structural and psychological deformation of family. Structural deformation associated with its structural integrity and psychological deformation associated with interpersonal relationships. The authors describe the psychological causes of the destructive impact on the child and the violation of socialization.
All types of disharmonic upbringing have insufficient level of emotional acceptance of the child, the possibility of rejection and ambivalent emotional attitude, lack of reciprocity, low cohesion parents and families about the differences in the process of
raising children, high levels of contradictions, the limitations of different spheres of children’s life, increasing requirements for a child or a lack of demand, permissiveness, unconstructive nature of the control, low parental monitoring, sanctions intemperance
or complete absence in different spheres of life of children, increased conflicts in everyday life, intemperance, or failure to meet the needs of the child, etc.
Also described typology of families that negative influence at the formation of the child personality. Much attention is paid to the characteristics of the main types of disharmonic family upbringing.
References
Бондарчук О. І. Психологія сім’ї: курс лекцій / О. І. Боднарчук. – К.: МАУП, 2001. – 96 с.
Венгер А. Л. На что жалуетесь? Выявления и коррекция неблагополучных вариантов развития личности детей и подростков / А. Л. Венгер. – М.: Рига: Эксперемент, 2000. – 184 с.
Дєніжна С. О. Етика і психологія сімейного життя: навчальний посібник / С. О. Дєніжна, М. О. Сова. – К.: Вид. центр НУБіП України, 2010. – 212 с.
Дружинин В. Н. Психология семьи. – 3-е изд. / В. Н. Дружинин. – СПб.: Питер, 2008. – 176 с.: ил.
Эйдемиллер Э. Г. Семейный диагноз и семейная психотерапия: учеб. пособие для врачей и психологов / Э. Г. Эйдемиллер, И. В. Добряков, И. М. Никольская. – СПб.: Речь, 2003. – 332 с.
Капська А. Й. Соціальна робота: технологічний аспект / А. Й. Капська. – К.: Центр навчальної літератури, 2004. – 352 с.
Карабанова О. А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования: учебное пособие / О. А. Карабанова. – М.: Гардарики, 2005. – 320 с.
Кравченко Т. В. Допомога батькам у вихованні дітей: методичні рекомендації для соціальних працівників / Т. В. Кравченко, І. М. Трубавіна. – К.: Державна соціальна служба для сім’ї, дітей та молоді Мін-ва України у справах молоді та спорту, Ін-т проблем виховання АПН України, 2005. – 99 с.
Кузікова С. Б. Теорія і практика вікової психокорекції: навч. посібник / С. Б. Кузікова. – Суми: Університетська книга, 2006. – 384 с.
Шнейдер Л. Б. Семья и истоки девиантного поведения детей и подростков / Л. Б. Шнейдер // Девиантное поведение детей и подростков. – М.: Академический проект; Трикета, 2005. – 360 с.
Шнейдер Л. Б. Семейная психология: учебное пособие для вузов. – 2-е изд. / Л. Б. Шнейдер. – М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2006. – 768 с.