THE ROLE OF SOCIAL IDENTITY IN PSYCHOLOGICAL READINESS FOR PROFESSIONAL WORK STUDENTS
Keywords:
identity, social identity psychological readiness, professional activity, types of identity orientationsAbstract
The problem of the role of social identity in the preparedness of students for professional careers. Many researchers considered the social identity as a personal entity which reflects the internal human solidarity with group ideals and standards as well as the characteristics by which people share in world similar and dissimilar to themselves.
Analyzed the relationship and social identity, components of psychological readiness for professional work. Thus, the development of psychological readiness for professional and personal qualities that contribute to the future self in a professional activity (the desire for self-actualization, its value orientation in time, need for cognition, view of human nature, creativity) depends on the social identity. We consider social identity in individuals with different levels of psychological readiness for professional work. Persons with a high level of readiness for professional activity, compared to other students show higher values in personal, social and collective identification mode. But at the same time, found that social identity is characterized by a greater extent for people with high levels of psychological readiness for professional work.
The role of social identity among men and women with different levels of psychological readiness for professional work. Women, regardless of the level of psychological readiness, primarily focused on the implementation of their own needs and desires, but at the same time follow prosotsialnym values, because in the future seek to be belonging to a professional environment.
Unlike women, men with high levels of psychological readiness to professional activity, priority, consider the need to comply with and adhere prosotsialnyh values tend to be belonging to a certain social circle, including professional.
References
Антонова Н. В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии / Н. В. Антонова [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.elib.org.ua.
Дьяченко М. И. Психологическая проблема готовности к деятельности / М. И. Дьяченко, Л. А. Кандибович. – Мн.: Изд-во БГУ, 1976. – 176 с.
Зливков В. Л. Розвиток уявлень про соціальну ідентичність у вітчизняній та зарубіжній науці / В. Л. Зливков, С. О. Лукомська // Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. – 2013. – Т. 2. – Вип. 11. – С. 110–120.
Пуни А. Ц. Некоторые психологические вопросы готовности к соревнованиям в спорте / А. Ц. Пуни. – М.: Физкультура и спорт, 1973. – 113 с.
Левитов Н. Д. Психология труда / Н. Д. Левитов. – М.: Учпедгиз, 1963. – С. 16–26.
Угрин О. Г. Адаптація англомовного опитувальника «Аспекти ідентичності» (АIQ-IV) / О. Г. Угрин // Психолого-педагогічні умови розвитку освітнього простору держави: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. (Львів, 12 листопада 2013 р.). – Львів: Львівський державний університету внутрішніх справ, 2013. – С. 564–567.
Шнейдер Л. Б. Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы діагностики / Л. Б. Шнейдер. – М.: Московский психолого-социальный институт, 2007. – 128 с.
Cheek J. M. The Aspects of Identity Questionnaire / J. M. Cheek, L. R. Tropp. – URL. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://academics. wellesley.edu/Psychology/Cheek/identity.html