FORMATION OF REFLECTIVE SKILLS OF FUTURE PSYCHOLOGISTS

Authors

  • H. Ya. Lehendzevych
  • L. M. Malynovych

Keywords:

reflection, reflective skills, personal reflection, professional reflection, professional development, professional activity of psychologist

Abstract

The theoretical analysis of different scientific approaches of foreign and local psychologists on the problem of reflective abilities of future psychologist. The influence of personal reflection and reflection aspect of professional activity in the formation of student reflective skills during training and his willingness to further professional development.
In the period of study in higher education, there are significant reserves and creates favorable conditions for the development of effective reflection, personal qualities and professional students. Adolescence is senzytyvnym for intense self-consciousness, self-consciousness becoming resistant components (I – form, I – Concepts, reflection, etc.) and the development of professional capacity – reflective skills as professionally important qualities of future psychologists, their creative approach to business.
Professional interests, political preferences, behavior, character dialogue – all these components are laid lifestyle and reinforced during training in high school.
Formation of personality psychologist and reflective skills of the future specialist is one of the key factors of its formation and successful professional training and further professional activities.
It is proposed to model the formation of reflective skills of future psychologists, which would include a combination of different methods and tools as well as various forms of teaching and learning process, such as lectures, seminars and workshops, training, independent work, individual and group counseling.

References

Бадалова М. В. Профессиональная рефлексия практических психологов: опыт изучения / М. В. Бадалова // Практична психологія та соціальна робота. – 2002. – № 4. – С. 28–30.

Большой психологический словарь. – 4-е изд., расширенное / сост. и общ. ред. Б. Г. Мещеряков, В. П. Зинченко. – М.: АСТ МОСКВА; СПб.: Прайм-Еврознак, 2009. – 811 с.

Варбан М. Ю. Рефлексія професійного становлення в студентські роки: дис. … канд. психол. наук: 19.00.01 / Марина Юріївна Варбан. – К., 1999. – 171 с.

Варбан М. Ю. Рефлексія професійного становлення в юнацькому віці / М. Ю. Варбан // Практична психологія та соціальна робота. – 1998. – № 6–7. – С. 80–83.

Веремчук А. М. Розвиток професійної рефлексії майбутнього вчителя іноземної мови: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук / А. М. Веремчук. –К., 2009. – 20 с.

Волянюк Н. Ю. Рефлексивність як детермінанта суб’єктності тренера-викладача / Н. Ю. Волянюк // Соціальна психологія. – 2005. – № 2 (10). – C. 114–127.

Гуткина Н. И. Личностная рефлексия в подростковом розросте: автореф. дисс. на соискание уч. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.07 «Педагогическая и возрастная психология» / Н. И. Гуткина. – М., 1983. – 24 с.

Демський В. В. Психологічні особливості розвитку професійної рефлексії офіцерів-прикордонників: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.09 «Психологія діяльності в особливих умовах» / Валентин Володимирович Демський. – Хмельницький, 2009. – 20 с.

Зеер Э. Ф. Кризисы профессионального становления личности / Эвальд Фридрихович Зеер, Эльвира Эвальдовна Сыманюк // Психологический журнал. – 1997. – № 6. – С. 35–44.

Леонтьев А. Н. Современные проблемы обучения и психического развития / А. Н. Леонтьев // Психология в вузе. – 2003. – № 1–2. – С. 232–241.

Маркова А. К. Психология профессионализма / Аэлита Капитоновна Маркова. – М.: Знание, 1997. – 308 с.

Мащенко Н. І. Соціально-психологічні чинники становлення професійної самосвідомості студентів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук / Н. І. Мащенко. – К., 2005. – 18 с.

Пов’якель Н. І. Професійна рефлексія психолога-практика / Н. І. Пов’якель // Практична психологія і соціальна робота. – 1998. – № 6–7. – С. 3–6.

Савчин М. В. Психологія відповідальної поведінки: монографія / Мирослав Васильович Савчин. – Івано-Франківськ: Місто НВ, 2008. – 280 с.

Швидкий В. О. Особливості формування Я-концепції в професійному становленні особистості: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук / В. О. Швидкий. – К., 2007. – 16 с.

Published

2023-04-08