AN ACMEOLOGICAL ASPECTS OF PROFESSIONAL BECOMING A PRACTICAL PSYCHOLOGISTS

Authors

  • N. M. Bamburak

Keywords:

acme, acmeological culture, professional development, competence, andragogics

Abstract

The result of becoming a professional psychologist within the university system is the internal understanding of functional tasks and responsibilities in direct professional act.
This the inner construct can be called a theoretical model. It should include: becoming and development of professional thinking; active social position; self-upbringing and its psychological and pedagogical foundations of the organization; professional competence; the ability to think critically, to predict their activity, innovate; professional creativity; availability and general psychological culture. Therefore acmeological culture cannot be materialized without specialist’s perfection.
Mastering own personality, she creates itself as an active subject of social and professional activities. Therefore acmeological approach to professional development of personality involves the necessarily implementation of andragogical approach to learning.
Today, it is actual due to the paradigm of continuous professional and personal development of the subject of life. Lifelong learning explains strategy personal development, achievement of social and professional maturity of personality, reduction risks of mitigation aging and deformation.
So professional becoming of personality is caused by the development of professionally important qualities, level of acmeological cultural subject, that is acmeological determinants of the effective learning.
Implementation acmeological approach and reliance on andragogical principles provides individual ability to achieve individual, personal, professional and activity-maturity, striving to create the most productive qualities of their own professional development and social demands of society.

References

Безрукова В. С. Педагогика. Проективная педагогика: учебник для индустриально-педагогических техникумов и для студентов инженерно-педагогических специальностей / В. С. Безрукова. – Екатеринбург: Деловая книга, 1999 [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://pedlib.ru/Books/ 5/0249/5_0249-90.shtml

Бодалев А. А. Вершина в развитии взрослого человека: характеристики и условия достижения / А. А. Бодалев. – М.: Флинта-Наука, 1998. – 168 с.

Гуревич К. М. Проблемы дифференциальной психологии: избр. психол. тр. / К. М Гуревич. – М.: Ин-т практ. психологии; Воронеж: МОДЭК, 1998. – 379 c.

Демкина Е. В. Современные подходы к профессиональному воспитанию личности будущего специалиста в условиях образовательного процесса / Е. В. Демкина // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. – 2011. – Вып. 3. – С. 35–41.

Деркач А. А. Акмеология: учебное пособие / А. А. Деркач, В. Г. Зазыкин. – СПб.: Питер, 2003. – 256 с.

Деркач А. А. Методология и стратегия акмеологического исследования / А. А. Деркач, Г. С. Михайлов. – М.: МПА, 1998. – 148 с.

Эсер Э. Ф. Проблемы профессионально-педагогической компетентности и профессионально-личностного роста / Э. Ф. Эсер, О. Н. Шахматова [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://referatcollection. ru/45538.html

Змеев С. И. Основы андрагогики: учеб. пособие для вузов / С. И Змеев. – М.: Флинта; Наука, 1999. – 152 c.

Карандашев В. Н. Квалификационные работы по психологи / В. Н. Карандашев. – М.: Смысл, 2002. – 80 с.

Климов Е. А. Психология профессионального самоопределения. учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / Е. А. Климов. – М.: Академия, 2004. – 304 с.

Кудрявцев Т. В. Психология профессионального обучения и воспитания: учебное пособие / Т. В. Кудрявцев. – М.: Моск. энерг. ин-т, 1985. – 108 с.

Кузьмина Н. В. Предмет акмеологии / Н. В. Кузьмина. – CПб.: Политехника, 2002. – 189 с.

Панок В. Г. Практична психологія. Теоретико-методологічні засади розвитку: монографія / В. Г. Панок. – Чернівці: Технодрук, 2010. – 486 с.

Шадриков В. Д. Проблемы системогенеза профессиональной деятельности / В. Д. Шадриков. – М.: Логос, 2007. – 192 c.

Шиянов Е. Н. Гуманизация образования в профессиональной подготовки учителя: учебное пособие / Е. Н. Шиянов. – М.: Ставрополь, 1991. – 180 с.

[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://znaimo.com.ua/

Published

2023-04-08