PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF AGGRESSION IN ADOLESCENCE
Keywords:
aggression, motivation, aggression prevention, teenage subculture of social action, adolescents, socio-cultural determinants of aggression socialization agents and mechanisms of socializationAbstract
The article is devoted to the generalization of scientific research approaches aggression in adolescence. Today appeal to this topic is primarily due to rising social tension, wars, unprecedented terrorist acts, «rejuvenation» of crime and expanding of aggression. The relevance of prevention of aggression among teenagers due to its ability to develop and transformation in stable personal characteristics, which reduces the possibilities of socialization and full realization of personal potential. The need to study adolescent aggression is defined as age-specific because this age is characterized by complex biological, psychological and social changes. Today, despite the diversity of approaches to the study of aggression within such disciplines as psychology, biology, ethology, criminology, education, etc., there is inconsistency and fragmentation of ideas about the nature and essence of this phenomenon. On this basis, the paper proposes a theoretical and methodological approach to the study of aggression as social action, which allows its complex interpretation, given the influence of different situational factors (cultural, social, personal, biological). The feasibility of using this approach to study adolescent aggression is due, firstly, the relative typicality of aggressive behavior for this age that allows within the proposed model to observe stable causal relationship of various factors. Secondly, in terms of socio-cultural transformation, which are characteristic features of marginality, no established system of values, social polarization, economic and political instability, etc., increases the need to study social determinants of aggressive behavior among adolescents, particularly adolescent relationship value orientations and their propensity to aggressive displays and various agents of socialization role in consolidating and provoking such actions.
References
Ильина С. В. Влияние пережитого в детстве насилия на возникновение личностных расстройств / С. В. Ильина // Вопр. психологии. – 1998. – № 6. – С. 65–74.
Мельникова Э. Б. Дети и подростки – жертвы негативных явлений. Основные аспекты виктимизации / Э. Б. Мельникова // Правозащитник. – 1999. – № 2. – С. 17–26.
Ассоциация трансперсональной психологии и психотерапии [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.atpp.ru. – 2012. – 20 листоп.
Можгинский Ю. Б. Агрессия у подростков: эмоциональный и кризисный механизм / Ю. Б. Можгинский. – СПб.: Питер, 1999. – 199 с.
Знаков В. В. Понимание асоциальными подростками ситуации насилия и унижения человеческого достоїнства / В. В. Знаков // Вопросы психологии. – 1973. – № 1. – С. 20–27.
Іванова В. В. Причини та форми агресивної поведінки підлітків / В. В. Іванова // Практична психологія та соціальна робота. – 2000. – № 5. – С. 14–16.
Кириченко В. В. Особливості проявів агресії у дітей під час соціально-психологічної адаптації до умов середньої школи / В. В. Кириченко // Актуальні проблеми психології. – Т. 1. – Соціальна психологія. Психологія управління. Організаційна психологія. – К.: Ін-т психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – 2002. – Ч. 3. – С. 68–72.
Журавлев В. С. Почему агрессивны подростки? / В. С. Журавлев // Социологические исследования. – 2001. – № 2. – С. 134–136.
Аналіз проявів девіантної поведінки окремих груп молоді Києва // Час молоді: інформаційно-методичний бюлетень Соціальної служби молоді м. Києва. – 1997. – № 4 (квітень). – С. 4–37.
Землянська О. В. Психологічні особливості злочинної поведінки неповнолітніх / О. В. Землянська // Проблеми загальної та педагогічної психології: збірн. наук. праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. – К., 2001. – Т. 3. – Ч. 1. – С. 163–168.
Хархан О. М. Психологічні особливості віктимної поведінки підлітків: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. психол. наук: спец. 19.00.07 / О. М. Хархан; Південноукр. держ. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського (м. Одеса). – О., 2006. – 20 с.
Семенюк Л. М. Психологические особенности агрессивного поведения подростков и условия его коррекции / Л. М. Семенюк. – М.: Московский психолого-социальный ин-т, 1998. – 96 с.
Мотивы противоправных действий молодежи // Социологические исследования. – 1992. – № 3. – С. 93–96.
Скрыльникова Л. П. Проявление агрессивности и ее коррекция у подостков-девиантов 16-летнего возраста / Л. П. Скрыльникова, И. П. Вострухина // Ананьевские чтения: тезисы научно-практической конференции. – СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2001. – С. 430–431.
Благута Р. І. Психологічні засади профілактики делінквентності неповнолітніх: дис. … канд. юрид. наук: 19.00.06 / Роман Ігорович Благута. – К., 2006. – 219 с.
Башкатов И. П. Психология неформальных подростково-молодежных групп / И. П. Башкатов. – М.: Информпечать, 2000. – 336 с.
Белінська І. А. Психологічні типи відхилень у розвитку особистості підлітків з алкогольно узалежненої сім’ї: автореф. дис. на соиск. уч. степени канд. психол. наук: 19.00.07 / І. А. Белінська. – К., 2000. – 19 с.