TEACHING AND METHODICAL COMPLEX OF PROFESSIONAL TRAINING OF PRACTICAL PSYCHOLOGISTS TO THE EXTREME ACTIVITY IN HIGHER SPECIALIZED EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS
Keywords:
educational program, extreme psychology, stress condition, destructive mentality, professional and extreme trainingAbstract
The article analyses the teaching and methodical complex of professional training of specialists to the extreme activity in higher education DSNS system that combines professional study classical psychological disciplines with special training and with specific activities in extreme conditions.
Professional training as a psychologist refers to the quality process of professional identity formation, in which it acquires basic knowledge and skills in the chosen specialty and complex individual psychological properties that determine its suitability for psychological system professions directly «man-man».
Teaching program, its types, academic disciplines that provide blocks of humanitarian and socio-economic training, natural science training, professional and practical training, self-discipline and free choice of students is described.
The model also provides individual correction and development work that aims to eliminate the influence of extreme factors that shape the guidelines destructive and negative emotional states and create adequate response to emergencies. We consider the architectural complex designed special programs and methods to improve practical psychologists training. An important component of the proposed model of training psychologists DSNS is a simulation of conditions close to the extreme situation. In order to improve vocational training in extreme conditions there is psycho-training centre in L’viv State University of life safety which consists of the obstacle course that simulates pipelines and small basement room with light, noise and smoke effects. Vocational training of psychologists to extreme operating conditions is a complex kind of training that combines classic psychological study of professional disciplines with special training, combined with specific activities in extreme conditions.
References
Варій М. Й. Військова психологія і педагогіка: посібник / М. Й. Варій, М. М. Козяр, М. С. Коваль; за заг. ред. М. Й. Варія. – Львів: Спо-лом, 2003. – 624 с.
Иванова С. П. Концепция и организационно-методическое обеспечение профессиональной деятельности психологов МЧС России: автореферат дис. на соиск. уч. степени доктора психологических наук: 05.26.03 / С. П. Иванова. – СПб., 2011. – 39 с.
Иванова С. П. Психологическое сопровождение профессиональной подготовки психологов МЧС России: монография / С. П. Иванова. – СПб.: Изд. Астерион, 2011. – 128 с.
Казак Т. В. Концептуальные основания психологического сопровождения психосоциальной адаптации субъектов учебной и профессиональной деятельности системы органов внутренних дел: автореферат дис. на соиск. уч. степени доктора психологических наук: 19.00.03 / Т. В. Казак. – Тверь, 2011. – 39 с.
Козяр М. М. Екстремально-професійна підготовка до діяльності у надзвичайних ситуаціях / М. М. Козяр. – Львів: Сполом, 2004. – 376 с.
Лебедев В. И. Личность в екстремальных условиях / В. И. Лебедев. – М.: Политиздат, 1989. – 304 с.
Малкина-Пых И. Г. Экстремальные ситуации / И. Г. Малкина-Пых. – М.: Изд-во Эксмо, 2005. – 960 с.
Самонов А. П. Психологическая подготовка пожарных / А. П. Самонов, Б. А. Вяткин. – Пермь: Кн. изд-во, 1975. – 47 с.
Стасюк Є. В. Організаційно-психологічні особливості професійної діяльності офіцерів-психологів органів охорони державного кордону: автореф. дис. на здоб. наук. ступеня канд. психол. наук: 19.00.09 / Є. В. Стасюк. – Хмельницький, 2008. – 20 с.
Столяренко А. М. Экстремальная психопедагогика / А. М. Столяренко. – М.: ЮНІТІ-ДАНА, 2002. – 607 с.
Основи психологічного забезпечення діяльності МНС: підручник / за заг. ред. В. П. Садкового. – Х.: УЦЗУ, 2009. – 244 с.
Осипова А. А. Справочник психолога по работе в кризисных ситуациях / А. А. Осипова. – Ростов н/Д: Феникс, 2005. – 315 с.
Організація психологічної підготовки особового складу підрозділів Сухопутних військ: навчально-методичний посібник / за ред. Г. П. Воробйова. – Львів: АСВ, 2012. – 430 с.
Кришталь М. А. Психологічне забезпечення професійної діяльності працівників пожежно-рятувальних підрозділів МНС України: навчальний посібник / Микола Андрійович Кришталь. – Черкаси: Академія пожежної безпеки імені Героїв Чорнобіля, 2011. – 226 с.
Психология экстремальных ситуаций для спасателей и пожарных / под общ. ред. Ю. С. Шойгу. – М.: Смысл, 2007. – 319 с.
Психология и педагогика. Военная психология / под ред. А. Г. Маклахова. – СПб.: Питер, 2004. – 464 с.
Рабочая книга практического психолога: пособие для специалистов, работающих с персоналом / под ред. А. А. Бодальова, А. А. Деркача, Л. Г. Лаптева. – М.: Изд-во Ин-та психотерапии, 2001. – 460 с.
Екстремальна психологія: підручник / за заг. ред. проф. О. В. Тімченка. – К.: Август Трейд, 2007. – 502 с.
Енгалычев В. Ф. Психологические основы вузовской подготовки специалистов в юридической психологии: автореферат дис. на стиск. уч. степ. доктора психол. наук: 19.00.07 / В. Ф. Енгалычев. – СПб., 2006. – 40 с.
Дубровина И. В. Школьная психологическая служба: вопросы теории и практики / И. В. Дубровина. – М.: Изд-во МГУ, 1991. – 202 с.