THE TIME PERSPECTIVE AS ONE OF THE CENTRAL TUMORS YOUTH
Keywords:
time perspective, life perspective, personality, adolescence, personal self-determination, professional self-determination, self-realization, life plans, motivational itemsAbstract
The article deals with the analyses of the existing approaches to the definition of the content of «time perspective» concept. In psychology the problem of personal predictions of his own future and his attitude to it, is actively studied both theoretically and experimentally. The interest of researchers to the problem of the subject’s personal predictions of his own future is associated not only with the theoretical value of the problem, but also with the necessity to resolve a number of significant problems of personal and professional self-determination, which, in turn, is impossible without the conscious choice of the individual of his further life based on an adequate assessment of his own abilities and capabilities, as well as his readiness to take a certain social position. The parameters of temporal perspective that are more relevant to the subject of study, to the age characteristics of the researched people (emotional background, content, structural-dynamic characteristics) are researched. The overview of research aimed at studying the features of time perspective during adolescence allows to treat it as one of the central notions of this age . It is determined that adolescence is an important period of human life, when the valuable orientations, the projection of the search of the self-realization main directions during other age periods are formed. It is proved that time perspective could be considered as an indicator of personal maturity. Motivational nature of the time perspective influence on the behavior of the individual is associated with the fact that his actions in the present are related to his views and expectations regarding his own future, future self-realization in other age periods.
References
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни / К. А. Абульханова-Славская. – М.: Мысль, 1991. – 301 с.
Арестова О. Н. Операциональные аспекты временной перспективы личности / О. Н. Арестова // Вопросы психологи. – 2000. – № 4. – С. 61–73.
Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. – М.: Просвещение, 1968. – 464 с.
Гинзбург М. Р. Личностное самоопределение как психологическая проблема / М. Р. Гинзбург // Вопросы психологии. – 1988. – № 2. – С. 19–26.
Головаха Е. И. Жизненная перспектива и профессиональное самоопределение молодежи: монография / Е. И. Головаха. – К.: Наукова думка, 1988. – 144 с.
Кон И. С. Психология ранней юности: кн. для учителя / И. С. Кон. – М.: Просвещение, 1989. – 255 с.
Крайніков Е. В. Психологія розвитку: словник-довідник / Е. В. Крайніков. – К.: Арістей, 2004. – 260 с.
Кулагина И. Ю. Возрастная психология: развитие ребенка от рождения до 17 лет: учеб. Пос. / И. Ю. Кулагина. – М.: Изд-во УРАО 1998. – 176 с.
Макаренко А. С. О воспитании / А. С. Макаренко. – М.: Политиздат, 1990. – 415 с. 10. Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего / Ж. Нюттен. – М.: Смысл, 2004. – 608 с.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. – СПб.: Питер, 2000. – 720 с.
Рябикина И. В. Структурная организация временной перспективы старшеклассников с разным уровнем учебной успешности: дис. канд. психол. наук: 19.00.07 «Педагогическая психология» / И. В. Рябикина. – СПб., 2007. – 206 с.
Словарь практического психолога / сост. С. Ю. Головин. – Мн.: Харвест; М.: АСТ, 2001. – 800 с.
Сырцова А. Возрастная динамика временной перспективы личности: автореф. дис. на соиск. учен. степени канд. психол. наук: спец. 19.00.13 «Психология развития, акмеология» / А. Сырцова. – М., 2008. – 317 с.
Титаренко Т. Прогнозування і планування життєвого шляху / Т. Титаренко, В. Панок // Основи практичної психології: підручник. – К.: Либідь, 2003. – С. 177–190.
Фельдштейн Д. И. Психология развития личности в онтогенезе / Д. И. Фельдштейн. – М.: Педагогика, 1989. – 208 с.
Cottle Т. J. The present of things future / Т. J. Cottle, S. L. Klineberg. – New York: The Free Press, 1974. – 290 p.