PSYCHOLOGICAL FACTORS OF PERSONALITY’S PROFESSIONAL ADAPTATION

Authors

  • A. V. Shydelko

Keywords:

biological, social, psychological, professional adaptation, personality, social relations, professional relations, interaction, stage

Abstract

The author considers theoretical and methodological principles of main stages of a human being’s adaptation and focuses on the professional one. It is found out that the biological stage is characterized by the human being’s adaptation to changes and environment circumstances.
Social adaptation is characterized by the personality’s integration into social relationship. Individual characteristics of a personality play the part of psychological factors.
Psychological adaptation is a dual phenomenon in which the object of researches is neither an individual nor the environment but the interaction of both. A personality and a group play the part of a subject and an object of their adaptation. Psychological adaptation is supported by a certain system of mechanisms (reflection, empathy, social feedback etc). It is proved that personality’s proper professional training and his/her readiness to fulfill certain professional activity, his/her responsibility, initiative, independence, and the assistance of more experienced colleagues influence the professional adaptation greatly.
It is underlined that such individual personal and professional features, as: creative initiative, professional mobility, high personal responsibility, competitiveness, psychological readiness to business competition, will to self improving, self education, new technologies usage, professional growth, self education, education through all the professional life, communicative skills, tolerance, respect to other people’s interests and achievements, openness to compromises, finding consensus during collective productive interactions promote the effective adaptation to new socio-economical and socio-cultural conditions.
The author states that professional practice demands to develop and improve the above mentioned qualities and special skills from a personality because they help to adapt successfully to conditions of personality’s professional activity.

References

Шиделко А. В. Професійна адаптація особистості в процесі вивчення предмета «Культурологія» у ВПУ: навчально-методичний посібник / О. О. Музальов, А. В. Шиделко. – К.: Педагогічна думка, 2012. – 102 с.

Галецька І. Психологічні чинники соціальної адаптації / І. Галецька [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://znc.com.ua/ukr/publ/periodic/ shpp/2005/1/p091.php.

Лавренко О. В. Психологічна адаптація / О. В. Лавренко // Енциклопедія Сучасної України; Координаційне бюро ЕСУНАНУ: керівник наук.- ред. підготовки ЕСУ М. І. Железняк. – К.: Поліграфкнига, 2001. – Т. 1. – С. 180–181.

Психолого-педагогічні основи професійної адаптації майбутніх фахівців: монографія / за ред. Г. П. Васяновича. – Львів: Вид-во «СПОЛОМ», 2008. – 464 с.

Березин Ф. Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека / Ф. Б. Березин. – Л.: Наука, 1988. – 270 с.

Максименко С. Адаптація дитини до школи / С. Максименко, К. Максименко, О. Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003. – 111 с.

Ничкало Н. Г. Професійна адаптація / Н. Г. Ничкало // Енциклопедія Сучасної України; Координаційне бюро ЕСУНАНУ: кер. наук.-ред. підготовки ЕСУ М. І. Железняк. – К.: Поліграфкнига, 2001. – Т. 1. – С. 179–180.

Бондаренко І. І. Психологічні умови ефективної професійної адаптації психологів-початківців: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. психол. наук / І. І. Бондаренко. – К., 2004. – 19 с.

Published

2023-04-06