SPIRITUAL VALUES IN THE FORMATION OF SPECIALIST’S PERSONALITY

Authors

  • А. V. Shydelko

Keywords:

axiology, values, axiological orientation, spirituality, spiritual values, personality, future professionals, professional knowledge

Abstract

The article considers the problem of spiritual values, value orientations in the formation of a future specialist’s personality at educational institutions of Ukraine. The author analyzes important methodological positions based on the study of values by scientists of different philosophical schools; determines her own definitions of such concepts, as following: «values», «value orientations», «spirituality», «spiritual values», «spiritual value orientations»; proves their importance in a personality’s professional formation; identifies internal and external conditions that affect future specialists’ spiritual values formation and value orientations. Values are considered as firm personal beliefs, which are outlined by ideal models of importance of the environmental objects. It was found that the value orientations are the most important elements of the internal structure of the individual, which are based on his/her life experience. Assignment of value orientations is to separate meaningful, significant, important aspects from the secondary, unimportant aspects. According to our beliefs, value orientations play a major role in the life of a young person, as they determine his/her purpose and essence of life. Value orientations are not constant. They are contradictory and dynamic, and according to the accepted social norms and rules dictated by time, they reflect major, significant changes of interdependence of the individual with the society and changes in life, unexpected fleeting everyday situations. It is stated that professional value orientations are those ideas, prospects, plans and objectives in the formation of future specialist for which they are willing to argue, to act, without which they do not imagine their future.

References

Помиткін Е. О. Теоретичні підходи та емпіричне дослідження духовної культури педагогічного персоналу / Е. О. Помиткін [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua

Кремінь В. Людиноцентризм в освіті: сучасний напрям розвитку духовності нації: освіта в контексті «кризи» духовності. Ідеал людини в розвитку мудрості та знання. Ціннісні смисли освітнього процесу / В. Кремінь // Педагогіка і психологія. ‒ 2006. ‒ № 2. ‒ С. 17–30.

Шиделко А. В. Врахування ціннісних аспектів у проектуванні процесу суспільно-гуманітарної підготовки кваліфікованих робітників у ПТНЗ / А. В. Шиделко // Сучасні технології у суспільно-гуманітарній підготовці кваліфікованих робітників у ПТНЗ. ‒ Львів, 2015. ‒ С. 57‒60.

Казьмірик С. М. Цінності та їх класифікація в аксіосфері людини / С. М. Казьмірик // Наукові праці. ‒ 2012. ‒ Вип. 197. ‒ Т. 209. ‒ С. 90‒92.

Тушева В. В. Цінності у структурі професійної культури майбутнього вчителя / В. В. Тушева // Збірник наукових праць. ‒ № 1. ‒ Бердянськ: БДПУ, 2010. ‒ С. 151‒157.

Зязюн І. А. Діалектика ціннісних суджень та відношень / І. А. Зязюн // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. праць; за ред. Л. Л. Товажнянського, О. Г. Романовського. – Вип. 27 (31): в 3-х ч. ‒ Ч. 1. ‒ Х.: НТУ «ХПІ», 2010. ‒ С. 28‒39.

Зязюн І. А. Аксіологічні орієнтири сучасної культури / І. А. Зязюн // Проблеми освіти у Польщі та в Україні в контексті процесів глобалізації та євроінтеграції; за ред. В. Кременя, Т. Левовицького, С. Сисоєвої. ‒ К.: КІМ, 2009. ‒ С. 37–48.

Тугаринов В. П. Избранные философские труды / В. П. Тугаринов. ‒ Л.: Изд-во ЛГУ, 1988. ‒ 344 c.

Столович Л. Н. Природа эстетической ценности / Л. Н. Столович. ‒ М.: Политиздат, 1972. ‒ C. 127‒128.

Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям / В. О. Сухомлинський. ‒ К.: Радянська школа, 1978. ‒ 270 с.

Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки: навч. посібник / О. Вишневський. – Дрогобич: Коло, 2003. ‒ 528 с.

Проблеми загальної та педагогічної психології. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. ‒ Т. ХІІ. ‒ Ч. 4. ‒ К.: Інститут психології ім. Г. С. Костюка НАПН України, 2010. ‒ 492 с.

Шиделко А. В. Формування ціннісних орієнтацій у підготовці майбутніх кваліфікованих робітників / А. В. Шиделко // Науково-методичне забезпечення професійної освіти і навчання; Інститут професійно-технічної освіти НАПН України; за заг. ред. В. О. Радкевич. – К.: ІПТО НАПН України, 2014. – Т. 2. – С. 66–68.

Орлов В. Аксіогенез уявлень учнів ПТНЗ про професійний успіх / В. Орлов [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/ 10027/1/орлов.pdf

Published

2023-04-05