COLLEGE AGE AS A PERIOD OF CONFLICT GROWTH: THEORETICAL ANALYSIS
Keywords:
student, conflicts, psychological characteristicsAbstract
The theoretical analysis of the national and foreign scientific research on the growth of conflicts in the student’s age was carried out.
The conflict is always present in both – over and latent forms in everyday life, permeating all interpersonal relationships in society. The main question of psychology of conflict is to learn to live with the conflict using its stimulating effect.
Student of higher educational institution appears today as one of the most important figures in the future society, its progressive development and democratic reforms.
Recent researches conducted by psychologists in Ukraine caused by the need to study the behavior of individuals in the transition period of society. In difficult conditions our of our time students are often uncertain about their future, often experiencing negative emotional states and intrapersonal conflicts.
Numerous conflicts in which individuals realize the dominant age needs in their achievements, self-expression, competition, defending their own values, attitudes and passions characterize the contemporary youth. This determines the necessity to study conflict at the current stage of society development as a whole, and especially the psychological characteristics that determine it.
The emerge of conflicts was revealed to be common in the college age, but they are of the situational and changeable nature. Therefore it is important to pay attention to the problem of the conflicts growth and to be eager to solve it taking into account the psychological characteristics of students.
It should be stressed, that its solution also depends on the general situation prevailing in the society.
The task of each part of the social system higher school in particular, is stated to struggle against the conflicts emerge, basing, foremost, on the investigations of the science of psychology.
References
Няньчур М. Конфлікт як проблема сьогодення / М. Няньчур // Студентський науковий вісник. – 2002. – № 5. – С. 249–251.
Боднар Є. Б. Соціально-психологічні особливості студентської молоді / Є. Б. Боднар [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://naub.org.ua
Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания / Б. Г. Ананьев. – СПб.: Питер, 2001. – 288 с.
Гамезо М. В. Возрастная и педагогическая психология: учеб. пособие для студентов всех специальностей педагогических вузов / М. В. Гамезо, Е. А. Петрова, Л. М. Орлова. – М.: Педагогическое общество России, 2003. – 512 с.
Крайг Г. Психология развития / Г. Крайг, Д. Бокум. – СПб.: Питер, 2005 – 940 с.
Бестужев-Лада И. В. Молодость и зрелость: размышления о некоторых социальных проблемах молодежи / И. В. Бестужев-Лада. – М.: Политиздат, 1984. – 207 с.
Середницька І. Стресостійкість як спосіб попередження конфліктів у студентської молоді / І. Середницька // Педагогічна думка. – 2005. – № 4. – С. 20–24.
Основы педагогики и психологии высшей школы / под ред. А. В. Петровского. – М., 1986. – 303 с.
Смирнов С. Д. Педагогика и психология высшего образования: от деятельности к личности: учеб. пособие для студ. высш. пед. учебн. заведений / С. Д. Смирнов. – М.: Академия, 2001. – 304 с.
Петровский А. В. Психология: учебник для студ. высш. пед. учеб. заведений / А. В. Петровский, М. Г. Ярошевский. – 2-е изд., стереотип. – М.: «Академия»; Высшая школа, 2001. – 225 с.
Абрамова Г. С. Возрастная психология / Г. С. Абрамова. – М.: Академический Проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2003. – 704 с.
Фрейджер Р. Личность: Теории, експерименты, упражнения / Р. Фрейджер, Д. Фейдимен. – СПб.: Пройм-ЕВРОЗНАК, 2001. – 864 с.
Щотка О. П. Вікова психологія дорослої людини / О. П. Щотка. – Ніжин, 2001. – 194 с.
Шебанова С. Г. Анализ образа «Я» в исследовании феномена агрессии у студентов / С. Г. Шебанова // Практична психологія та соціальна робота. – 1999. – № 1. – С. 31–34.