THEORETICAL BASIS OF STUDYING PROFESSIONAL IDENTITY OF STUDENTS
Keywords:
professional identity, self-development, self-concept, professional self-identification, professional status, professionalismAbstract
Features of the formation of professional identity of students-psychologists, stages of the formation of professional identity, the influence of external and internal factors on its formation are analyzed.
The structure of professional identity is analyzed and the main indicators of the formation of professional identity in the students’ youth are revealed. It is theoretically proved that professional identity is one of the main psychological components, which forms the development of the student during training.
Professional identity is a lengthy process that helps young students to realize themselves in the profession, find personal meaning, play an important role in the group, feel belonging to a group, identify themselves within it.
The main components of professional identity are outlined: emotional-volitional, cognitive, and communicative. All these components, interacting with each other, contribute to the development of the personal professional competence.
It is established that the formation of professional integrity depends on such factors as social status, self-esteem, the discovery of personal meaning and many other components.
The actual obstacles to the establishment of professional identity are identified. They include professional adaptation, professional training, development, activities. That is why students have doubts about the right choice of profession, and there is some dissatisfaction with the educational process.
It is important to note that young students’ training in higher educational establishments takes an important role in the development of their professional identity. During training the students form the structure of consciousness, develop professional activity, increase motivation to self-cognition and their personal potential is revealed.
Various factors and components that affect the development of students’ awareness and sense of professional identity and achievement of professional level are identified in scientific quests.
References
Эриксон Э. Индентичность: юность и кризи / Э. Эриксон; пер. с англ.; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. – М.: Издательская группа «Прогрес», 1996. – 344 с.
Эриксон. Э. Идентичность: юность и кризис / Э. Эриксон; пер. с анrл.; общ. ред. и предисл. А. В. Толстых. – 2-e изд. – М.: Флинта; МПСИ; Проrpесс, 2006. – 352 с.
Столяренко. Л. Д. Педагогическая психология: учеб. пособие для студ. визов / Л. Д. Столяренко. – 2-е изд., перераб., доп. – Ростов-н/Д: Феникс, 2003. – 542 с.
Syper D. E. Vocational development / D. E. Super. – N.-Y., 1957. – 391 p.
Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность: теория, екперимент, тренинг: учебное пособие / Л. Б. Шнейдер. – М.: МСПИ; Воронеж НПО «МОДЭК», 2004. – 600 с.
Поваренков Ю. П. Психологическое содержание профессионального ствновления человека / Ю. П. Поваренков. – М.: Изд-во УРАО, 2002. – 160 с.
Чепелєва Н. В. Теоретичне обґрунтування моделі особистості практичного психолога / Н. В. Чепелєва, Н. І. Пов’якель // Психологія: зб. наук. праць. – К.: НПУ, 1998. – Вип. 3. – С. 35–41.
Марусинець М. Прикладні аспекти дослідження професійної ідентичності особистості / М. Марусинець // Соціальна психологія. – 2005. – № 3 (11). – C. 90–97.
Стефаненко Т. Г. Этнопсихология / Т. Г. Стефаненко. – М.: Аспект-Пресс, 2003. – 368 с.
Медична психологія: підручник для студ. вищих навч. закл. / С. Д. Максимеко, І. А. Коваль, К. С. Максименко, М. В. Папуча; за ред. С. Д. Максименка. – Вінниця: Нова Книга, 2008. – 520 с.
Емельянова О. Я. Формирование профессиональное идентичности с целью адаптации работника к деятельности по специальности / О. Я. Емельянова // Вестник ВГУ. – 2005. – № 2. – С. 153–156.
Дружиніна І. А. Особливості розвитку професійної ідентичності майбутніх практичних психологів в умовах вузівської підготовки / І. А. Дружиніна // Актуальні проблеми діяльності психологічної служби системи освіти: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Суми, 11–12 квітня 2006 р.). – Суми, 2006. – С. 32–34.
Гарбузова Г. В. Эмпирические критерии формирования профессиональной идентичности студентов / Г. В. Гарбузова // Управление общественными и экономическими системами. – 2007. – № 1. – С. 3–14.
Борисюк А. С. Соціально-психологічні аспекти професійного самовизначення особистості / А. С. Борисюк // Актуальні проблеми психології: Психологія навчання. Генетика психологія. Медична психологія; за ред. С. Д. Максименка. – К.: ДП « Інформаційно-аналітичне агентство», 2008. – Т. Х. – Вип. 7. – С. 52–61.
Шнейдер Л. Б. Профессиональная идентичность / Л. Б. Шнейдер. – М.; Воронеж: «Модек», 2004.