SOCIO-PSYCHOLOGICAL DETERMINANTS OF THE PROBLEM OF PSYCHOLOGICAL ORPHANHOOD OF UKRAINIAN LABOR MIGRANTS’ CHILDREN
Keywords:
children of labor migrants, social orphanhood, deviant behavior, life scenario, psychological prevention and psychological correction of deviant behaviorAbstract
The article deepens the meaning of the concept of «psychological orphanhood». The theoretical aspects of socio-psychological determinants of psychological orphanhood of labor migrants of Ukraine are analyzed. The reasons that influence the formation of later deviant behavior in adolescents are revealed. In particular, it is emphasized that deviant behavior in adolescence arises in case of failure to implement personal self-actualization. Prevention and overcoming of deviations are possible by teaching the child the ways of self-realization, which would become the source of personal growth and positivity of the I-concept, which in general will promote the psychological well-being of a teenager or a young person. The author emphasizes that the family directly influences the formation of a personality life scenario. In its absence, this function takes on a social environment. The forms of social and psychological assistance in working with adolescents are the prevention and correction of cognitive disorders in the form of training exercises on the basis of cognitive and suggestive components and the correction of the emotional sphere of the personality of the adolescent. Complex correction programs help to increase the level of mental development of adolescents at the personal level. Help of psychologists, teachers, social workers in revealing personal capabilities, awareness of all manifestations of the personal self, the removal of guidelines that restrict development, will allow the child to find his place in life, make communication humane, teach her to live in peace and harmony with herself and others, form a child’s interest and desire to study all facets of their own personality.
References
Гевчук Н. С. Виховання дітей трудових мігрантів в умовах соціально-освітнього середовища: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. психол. наук / Н. С. Гевчук . – К.: Б. в., 2012. – 20 с.
Савель І. С. Психологічний супровід дітей трудових мігрантів в умовах загальноосвітнього навчального закладу: навч.-метод. посібник / І. С. Савель; за ред. проф. Р. Х. Вайноли. – Кам’янець-Подільський, 2011. – 121 с.
Зайончовська Ж. Міграційна ситуація в сучасній Україні / Ж. Зайончовська // Людина і праця. – 2005. – № 6. – С. 31–37.
Эйдемиллер Э. Г. Семейный диагноз и семейная психотерапия: учеб. пособ. для врачей и психологов / Э. Г. Эйдемиллер, И. В. Добряков, И. М. Никольская. – СПб.: Речь, 2006. – 352 с.
Венгер Г. С. Соціально-психологічні особливості рольових стосунків у дистантних сім’ях: автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. психол. наук: спец. 19.00.05 – соціальна психологія; психологія соціальної роботи / Г. С. Венгер; СНУ імені В. Даля. – Сєвєродонецьк, 2015. – 20 c.
Крупник І. Р. Особливості уявлень дітей трудових мігрантів про майбутнє сімейне життя: дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.05 – «Соціальна психологія; психологія соціальної роботи» / І. Р. Крупник; Херсонський державний університет. – Херсон, 2015. – 20 c.
Слюсаревський М. М. Психологія міграції: навч. посібник / М. М. Слюсаревський, О. Є. Блінова; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. – Кіровоград: ТОВ «Імекс ЛТД», 2013. – 244 с.