THE PROBLEM OF STRESS SELF-REGULATION IN THE CONTEXT OF THE INDIVIDUAL’S FUNCTIONAL AND STRUCTURAL PROPERTY
Keywords:
stress, stress resistance, adaptive behavior, psychological adaptation, mechanisms of protection, strategies for overcomingAbstract
The genesis of stress research in the psychological literature of domestic and foreign scientists, as well as the features of its self-regulation at the level of integral functional and structural property of the individual are analyzed. In particular, the current trends in the study of stress in modern psychological science are highlighted.
The person’s ability to self-regulate stress is substantiated, that is, the individual’s realization of the internal potential, which provides constructive overcoming of complex life situations, optimization and improvement of personal life-efficiency, and thus positive creation of the nearest environment through the cognition of personal resources that will ensure successful social and psychological adaptation. In addition, the importance of studying the problem of stress self-regulation in the context of an entire system of personality functioning is noted. Scientific research focuses on individual’s ability to self-regulate stress and indicates that a person has powerful resources to prevent stress and overcome its consequences. The role of the individual in counteracting stress on the basis of his use of coping strategies and mechanisms of psychological protection that provide support for the effectiveness of the individual’s functional and structural properties, which, in turn, contributes to a coherent and full-fledged existence is emphasized.
The development of skills for self-regulation of stress requires an individual and integrated approach to solving this problem in the context of adaptation to changing conditions of the social environment. Therefore, an important characteristic of the methods of stress self-regulation is the orientation of the individual to search for internal means of optimizing its functional state, and the result of focused and special training will contribute to effective overcoming of complex life situations.
References
Албегова И. Н. Техники адаптации к критическим ситуациям / И. Н. Албегова // Психотехнологии в социальной работе; под ред. В. В. Козлова. – Ярославль: МАПН, 1998. – 201 с.
Дика Л. Г. Ставлення людини до несприятливих життєвих подій і фактори його формування / Л. Г. Дика, А. В. Махнач // Психол. журнал. – 2006. – № 3. – С. 19–34.
Ананьев В. А. Основы психологии здоровья. Книга 1. Концеп- туальные основы психологии здоровья / В. А. Ананьев. – СПб.: Речь, 2006. – 384 с.
Бодров В. А. Психологический стресс: развитие учения и современное состояние проблемы / В. А. Бодров. – М.: Ин-т психологии РАН, 1995. – 128 с.
Даниленко А. А. Механизмы психологической защиты и копинг-стратегии как процессы интрапсихической адаптации / А. А. Даниленко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://journals.tsu.ru/uploads/import/1184/ files/31%20(154-156).pdf.
Сельє Г. Стрес без дистреса / Г. Сельє [Електронний ресурс]. – Режим доступу: [http://www.lib.ru/PSIHO/SELYE/distree.txt_with-big-pictures.html].
Осьодло В. І. Особистісні чинники подолання стресових ситуацій в особливих умовах / В. І. Осьодло // Проблеми експериментальної та кризової психології. – 2013. – Вип. 14. – Ч. 1. – С. 46–49.
Леонова А. Б. Психологические технологии управления состоянием человека / А. Б. Леонова, А. С. Кузнецова. – М.: Смысл, 2007. – 311 с.
Леонова А. Б. Теория деятельности и механизмы регуляции состояний человека / А. Б. Леонова // Психологическая теория деятельности: вчера, сегодня, завтра; под ред. А. А. Леонтьева. – М., 2006. – 285 c.
Фетискин Н. П. Психотехнологии стрессосовладающего поведения / Н. П. Фетискин. – М., 2007. – 218 с.
Моросанова В. И. Индивидуальный стиль саморегуляции / В. И. Моросанова. – М.: Наука, 2001. – 192 с.
Купрене Е. В. Современное состояние и методы копинг-стратегий в психологии / Е. В. Купрене [Электронный ресурс]. – Режим доступа: [http://cyberleninka.ru/article/n/sovremennoe-sostoyanie-i-metody-koping-strategiy-v-psihologii/].
Шепель К. В. Особливості прояву копінг-стратегій особистості в процесі соціальної взаємодії / К. В. Шепель [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://scholar.google.com.ua/scholar/.
Ванакова Г. В. Саморегуляция как критерий жизнестойкости субъектов образовательного процесса / Г. В. Ванакова [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/samoregulyatsiya-kak-kriteriy-zhiznestoykosti-subektov-obrazovatelnogo-protsessa/.