SOCIO-PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF FORCED MIGRANTS IN UKRAINE
Keywords:
forced migrants, socio-psychological adaptation, disadaptation, acculturation, socio-cultural environment, stressed environment, self-determination, independence, creativityAbstract
The article deals with the main problems of social-psychological adaptation of forced migrants in Ukraine. Crimean annexation and events in the East of Ukraine led to the displacement of a significant number of citizens. The issue of tolerance in society and the adaptation of internally displaced persons remains pressing in the country. The research was conducted among students-migrants from the East and South of Ukraine in the form of a group test diagnostics of a wide range of individual features using eight methods: the methodology for diagnosing the level of ethnic self-awareness development (ECS) V. Khotynets; the methodology «psychosemantic analysis of character stereotypes» by D. Pibodi in adaptation of A. Shmelev; the multilevel personal questionnaire «Adaptability» (MLO-AM) A. Maklakov, S. Chermianin, «Value orientations» techniques of M. Rokich in the adaptation of A. Hoshtautas, N. Semenov and V. Yadov; the questionnaire for measuring basic cultural values (S. Schwartz in the adaptation of N. Lebedeva); «I-questionnaire» (L. Dorfman, M. Riabikova, I. Holdberg, A. Bykova); the methods of diagnosing the properties of the nervous system Ya. Streliau; the questionnaire of the temperament structure (OST) V. M. Rusalov.
According to the results of the study, it is possible to speak about the full-fledged entry of students from both Donetsk and Luhansk regions into Lviv urbanized student environment. Moreover, for migrant students from Donetsk region, entering into a different environment is characterized not as a merger, but as an establishment of a certain distance – the distance of preserving oneself, its identity and the distance of tolerance towards the Lviv student environment. These results correlate with other data on the active preservance of regional (cultural) values by the Eastern Ukrainian regions and on some duality in the self-determination of the students of Donetsk region: the desire to merge with the Ukrainian ethnos and, at the same time, to separate from it. That is, migrant students from Donetsk region are «outside» and, at the same time, «inside» the student community.
References
Галецька І. Психологічні чинники соціальної адаптації / І. Галецька // Соціогуманітарні проблеми людини. – 2005. – № 1 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://znc.com.ua/ukr/publ/periodic/shpp/2005/1/p091.php.
Гриценко В. В. Роль индивидуальных различий в процессе адаптации вынужденных мигрантов / В. В. Гриценко // Психология беженцев и вынужденных переселенцев: опыт исследований и практической работы; под ред. Г. У. Солдатовой. – М.: Смысл, 2001. – С. 112–138.
Дорфман Л. Я. Новая версия Пермского вопросника Я // Творчество в образовании, культуре, искусстве / Л. Я. Дорфман, М. В. Рябикова, И. М. Гольдберг, А. Н. Быков, А. А. Ведров; ред. колл. Е. А. Малянов, Л. А. Шипицина, Л. Я. Дорфман, С. И. Корниенко, К. Мартиндейл. – Пермь: Пермский государственный ин-т искусства и культуры, 2000. – С. 179–183.
Ключникова Л. В. Взаимосвязь социально-психологической адаптации переселенцев и межгруппового восприятия (на примере немцев, выехавших из стран СНГ на постоянное место жительства в Германию): автореф. дисс. на соиск. уч. степ. канд. психол. наук / Л. В. Ключникова. – М., 2001. – 25 с.
Лазос Г. П. Психологічна допомога внутрішньо переміщеним особам (на прикладі роботи з переселенцями з Криму) / З. Г. Кісарчук, Я. М. Омельченко, Г. П. Лазос, Л. І. Литвиненко та ін. // Психологічна допомога постраждалим внаслідок кризових травматичних подій: метод. посібник. – К.: Логос, 2015. – 206 с. – С. 26–46.
Лебедева Н. М. Введение в этническую и кросс-культурную психологию: учеб. пособие / Н. М. Лебедева. – М.: Изд. Дом «Ключ-С», 1999. – 224 с.
Леонтьев Д. А. Симбиоз и адаптация или автономия и трансценденция: выбор личности в непредсказуемом мире / Д. А. Леонтьев // Личность в современном мире: от стратегии выживания к стратегии жизнетворчества; под ред. Е. И. Яцуты. – Кемерово: ИПК «Графика», 2002. – С. 3–34.
Павленко В. Н. Аккультурационные стратегии и модели трансформации идентичности у мигрантов / В. Н. Павленко // Психология беженцев и вынужденных переселенцев: опыт исследований и практической работы; под ред. Г. У. Солдатовой. – М.: Смысл, 2001. – С. 25–39.
Підчасов Є. В. Теоретичний аналіз основних підходів до проблеми адаптації особистості в психології / Є. В. Підчасов // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. – 2012. – Вип. 42 (1). – С. 179 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nbuv. gov.ua/j-pdf/VKhnpu_psykhol_2012_42
Реан А. А. Психология адаптации: учебно-научное издание / А. А. Реан, А. Р. Кудашев, А. А. Баранов. – СПб.: Медицинская пресса, 2002. – 352 с.
Романюк Л. В. Психологія соціального впливу на становлення цінностей у контексті їх структурної еквівалентності / Л. В. Романюк // Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць інституту психології ім. Г. С. Костюка АПН України; за ред. С. Д. Максименка. – К., 2009. – Т. ХІ, част. 1. – С. 467–473.
Солдатова Г. У. Психология беженцев и вынужденных переселенцев: опыт исследований и практической работы / Г. У. Солдатова. – М.: Знание, 2001. – 279 с.
Хотинец В. Ю. О возможности отражения в этнических стеротипах типичных черт национального характера / В. Ю. Хотинец // Идентичность и толерантность: сб. статей; под ред. Н. М. Лебедевой. – М.: Ин-т этнологии и антропологии РАН, 2002. – С. 266–284.