VALUES AND MEANINGS AS THE OBJECT OF SELF-REGULATION AT THE STAGE OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF FUTURE PEDAGOGUES

Authors

  • I. М. Halian

Keywords:

values, meanings, paradigm, professionalism, axiological competence, value and meaning self-regulation, psychology of self-regulation

Abstract

The article discusses the possibility of purposeful influence on the process of formation and development of values and meanings of future teachers at the stage of preparation for their professional work. The emphasis is on the need for the development of value and meaning self-regulation, which will provide the comfortable entry of a young specialist into the psychological and pedagogical reality. It is possible to implement the mentioned above through a special psychological program, focused on the formation of a teacher as a subject of the educational process, their self-determination in the content of culture and values of development and education, along with professional training, aimed at mastering the norms and means of activity.
The emphasis is on the interconnection between professionalism and the semantic structures of the teacher’s personality. It is proved that pedagogical profession requires a high level of subject inclusion, which is greatly determined by the attitude towards specialty as the meaning of life. The need to change the content and forms of professional education is confirmed.
The shift of the emphasis from professional training to the development of the teacher as a subject of educational process and also the development of value and meaning sphere of teacher’s personality has been proved. And a teacher, as one of the subjects of the educational process, should be guided by the paradigm of student development by means of meaning enrichment of the educational space. He should change educational methods and instead of transferring the students knowledge, skills and habits they should provide the student with such methods that improve the search, are appropriate and can be used in real situation.
The problem of professional meanings is especially urgent today, when the innovative processes take place in various spheres of social life, and the restructure of the educational process in educational institutions causes reassessment of professional values, changes in the meanings of the professional activity of the teacher, changes in motivation to pedagogical work.

References

Щербакова Т. Н. Психологическая компетентность учителя: содержание, механизмы и условия развития / Т. Н. Щербакова. – Ростов н/Д.: Изд-во Рост. ун-та, 2005. – 320 с.

Фонарев А. Р. Психологические особенности личностного становления профессионала / А. Р. Фонарев. – М.: Изд-во Московского психолого-социального института; Воронеж: НПО «МОДЕК», 2005. – 560 с.

Новожилова В. Ю. Динамика смысловой сферы педагогов высшей школы с разной профессиональной направленностью: автореф. дисс. на соиск. уч. степ. канд. психол. наук: 19.00.03 / В. Ю. Новожилова; Дальневост. гос. ун-т путей сообщ. – Хабаровск, 2008. – 25 с.

Батракова С. Н. Проблема самосознания учителя как «человека культуры» / С. Н. Батракова // Мир психологии. – 2002. – № 2. – С. 148–158. 5. Миронова М. Н. Личностно-смысловые детерминанты развития профессионализма педагога: дис. ... канд. психол. наук: 19.00.07 / М. Н. Миронова; Ин-т психол. им. Л. С. Выготского. – М., 2002. – 227 c.

Зотова Н. Е. Формирование смысловой сферы личности педагога (на материале изучения дисциплин психол.-пед. цикла в физкультур. вузе): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.08 / Н. Е. Зотова; Волг. гос. пед. ун-т. – Волгоград, 1998. – 173 с. 7. Харин С. С. Искусство психотренинга. Заверши свой гештальт / С. С. Харин. – Минск: Изд. В. П. Ильин, 1998. – 352 с.

Леонова А. Б. Функциональные состояния человека в трудовой деятельности / А. Б. Леонова, В. И. Медведев. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1981. – 98 с.

Вульфов Б. З. Педагогика рефлексии. Взгляд на профессиональную подготовку учителя / Б. З. Вульфов, В. Н. Харькин. – М.: ИЧП «Изд-во Магистр», 1995. – 112 с.

Осухова Н. Г. Между «Я» и «Мы»: психологический тренинг само-познания и самовыражения учителя: учебное пособие к спецкурсу / Н. Г. Осухова. – Астрахань: Астраханский педагогический ин-т, 1995. – 120 с.

Кочюнас Р. Основы психологического консультирования / Р. Кочюнас. – М.: Академический проект, 1999. – 240 с.

Митина Л. М. Психология профессионального развития учителя / Л. М. Митина. – М.: Флинта, 1998. – 200 с.

Савош Г. П. Особистісно орієнтоване виховання – нова освітня філософія / Г. П. Савош // Вища освіта України. – 2006. – № 1, додаток. – С. 29–34.

Published

2023-04-04